Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rusland belangrijke afnemer

Groeiend paprika-areaal Flandria-Veilingen

Het paprika-areaal bij de Flandriaveilingen is de laatste vijf jaar sterk gestegen: van 90 ha in 2007 naar 125 ha in 2012. Voor 2012 blijft rood de belangrijkste kleur (65 ha); geel en groen worden geteeld op elk 25 ha. Het areaal oranje blijft beperkt tot 7 ha. Deze areaalgroei vertaalt zich uiteraard in een forse toename van het volume. Voor de Flandriaveilingen noteren we een groei van ruim 20 miljoen kg in 2007 naar 37 miljoen kg in 2011.

Standaard worden Flandria-paprika's in dozen verpakt. Telers en de LAVA-veilingen hanteren een grote flexibiliteit om tegemoet te komen aan de vraag van de handel naar aangepaste verpakking. "70% van onze paprika's wordt via ons unieke centraal sorteersysteem vermarkt, waardoor we flexibel kunnen inspelen op specifieke wensen van klanten”, aldus Jan Engelen van de Veiling Hoogstraten. “Dit jaar hebben we ook de vouwdoos vervangen door een aangepaste opzetdoos, die 1 cm hoger is en geschikt voor de grovere vruchten van de nieuwe rassen."



E-commerce

Na een moeilijke start van het paprikaseizoen door overlapping met Spaanse en Israëlische productie kwam er de voorbije weken toch meer Belgisch product op de markt, zij het met zeer wisselvallige prijsvorming. Paprika zit bij Veiling Hoogstraten in de top-5 van producten die goed zijn voor 97% van de totale omzet van de veiling. “De binnenlandse markt blijft belangrijk voor de prijsvorming”, vult Jan Engelen, commercieel manager bij Veiling Hoogstraten aan. “Sinds juli wordt paprika aangeboden op het e-commerceplatform van LAVA, naast komkommer, losse tomaten en aubergines. Zowel de Belgische retailers als de lokale groot- en kleinhandel zijn bereid om een mooie prijs te betalen voor Flandria. Acties van retailers bieden ook ondersteuning op de winkelvloer.”

Gevarieerde export

De grootste afzet van paprika gebeurt door binnenlandse retailketens. De export geeft een héél gevarieerd plaatje met traditionele exportlanden zoals Duitsland en Frankrijk. “Een voordeel is de Belgische export van paprika naar Canada die vragende partij is voor Flandria-kwaliteit”, vult Jan Engelen aan. “Rusland oefent als belangrijke afnemer de laatste jaren grote invloed uit op de prijsvorming en de afzet.” Veel paprika wordt door Nederlandse kopers gekocht om nadien van daaruit verder geëxporteerd te worden (re-export).
Publicatiedatum: