Bunnik Plants is één van de meest toonaangevende potplantenkwekers ter wereld. Het bedrijf wordt geleid door drie broers die als geen ander weten hoe ze een nieuw product succesvol moeten introduceren. “We zullen nooit zomaar een product gaan verkopen, maar starten altijd met onderzoek”, vertelt Fred Bunnik. “Samenwerking is hierbij heel belangrijk. Nadat Salanova onze aandacht had getrokken hebben we optimaal gebruik gemaakt van de kennis van Rijk Zwaan en uitgebreid onderzoek gedaan onder onze klanten.”
Potentie
Die klanten waren vanaf het begin stellig: het idee om Salanova door middel van potplantenteelt te kweken had absoluut potentie. Het ziet er leuk uit in de keuken en de consument kan er naar eigen behoefte zelf super verse sla van plukken. “Met dit concept kunnen we een houdbaarheid van twee weken garanderen en zorgen we ook nog eens voor een energiebesparing. Zowel bij de retailer als bij de consument hoeft het immers niet in het koelvak.”Volledig biologisch
Bunnik ontwikkelde zelf een verpakking met QR-code die verwijst naar recepten op consumentenplatform Lovemysalad.com. Er zijn twee varianten: met 2 potjes voor verkoop bij retailers en met 3 potjes voor verkoop bij bouwmarkten en tuincentra. Een belangrijke keuze in het proces was de beslissing om Salanova als potplant helemaal biologisch te gaan telen, waardoor de geplukte sla ongewassen te etenis. “De laatste jaren zie je een enorme behoefte aan schone producten”, vertelt Bunnik. “Daar kunnen we nu op inspelen, want sinds begin mei heeft de Nederlandse instantie SKAL ons officieel bio-gecertificeerd.”
Netwerk
Eind april leverde Bunnik de eerste bestellingen aan een grote Duitse retailer.
Binnen 3 dagen was 70 procent verkocht. Op dit moment wordt het aantal verkooppunten snel uitgebreid, waarbij gebruik gemaakt wordt van het netwerk
van Rijk Zwaan. “Hoewel de naam en het concept vaststaan, luisteren we
natuurlijk wel naar specifieke wensen van de klant. Vorige week hadden we bijvoorbeeld nog een retailer op bezoek die de plantjes graag in een biologisch afbreekbaar potje zou zien om het product nóg duurzamer te maken. Die
optie zijn we nu volop aan het onderzoeken. We blijven innoveren.”
Bron: Seeds & Services, Rijk Zwaan