Trends
In de havensector zien we de volgende trends:- Een grotere rol van private spelers uit binnen- en buitenland. Een sterk groeipotentieel, gunstig investeringsklimaat en fiscale voordelen van deelstaatoverheden moedigen investeringen aan.
- De particuliere sector laat zich steeds meer in met logistieke diensten in de haven.
- In de directe nabijheid van de havens komen Special Economic Zones (SEZ), die voor bepaalde bedrijfstakken strategisch voordeel bieden.
- India ontwikkelt nieuwe havens aan kusten waar van nature diepe vaargeulen zijn. Bestaande havens investeren in het uitdiepen en op peil houden van hun vaargeulen.
- Er komen speciale terminals die geschikt zijn voor de afhandeling van een bepaald soort vracht, bijvoorbeeld de LNG-terminal in Dahej Port.
- Om private investeringen aan te moedigen, heeft de Indiase regering het organisatiemodel van de zeehavens gewijzigd van een 'service port' naar een 'landlord port'. In het 'landlord port'-model is de havenautoriteit alleen een regulator, terwijl het eigenlijke management van de haven in handen is van private partijen.
Achterlandverbindingen
Voor de ontwikkeling van de achterlandverbindingen gaat het om 3 projecten:- Delhi-Mumbai Industrial Corridor;
- Eastern Freight Corridor;
- Chennai-Bangalore Industrial Corridor.
Scheepvaartverbindingen
Op het gebied van scheepvaartverbidingen speelt het Sethusamudram-project. Doel: een vaarweg voor het scheepvaartverkeer van de Palk Straat/Golf van Mannar tussen het vasteland van India en Sri Lanka.Kustvaart
Havens kunnen een alternatieve vervoersmodaliteit zijn voor het vastlopende vervoer over de weg. Verder valt te denken aan het instellen van veerdiensten (roll-on/roll-off, vooral in Gujarat) en aan het accommoderen van cruiseschepen.
Cabotage
Van groot belang voor de ontwikkeling van de havens is de vraag of India de regels voor cabotage zal versoepelen en deze markt daarmee ook voor buitenlandse bedrijven openstelt.
Klik hier voor het rapport