Voortdurende problemen
Al bijna 2 jaar hebben Europese vervoerders last van Duitse controles op brandstoftanks. Duitsland verbiedt transportondernemers om met brandstoftanks te rijden, anders dan van de fabriek af gemonteerd. In de praktijk echter, kiezen veel vervoerders er voor om de brandstoftank achteraf door een gespecialiseerd bedrijf te laten inbouwen, om daarmee beter aan hun eigen wensen te gemoed te komen. Duitsland weigert tot nu toe om dit type brandstoftanks toe laten. 'Onbegrijpelijk en niet meer van deze tijd', aldus TLN. In mei van dit jaar is TLN daarom op gesprek geweest bij de Duitse staatssecretaris van Financiën, Gatze.Enquete onder vervoerders
Op verzoek van de Duitse staatssecretaris heeft TLN in een korte enquête geïnventariseerd hoeveel ondernemers geconfronteerd zijn met deze problematiek. 43 Ondernemers hebben gereageerd, die in totaal 188 aanslagen hebben ontvangen. Gezamenlijk hebben deze ondernemers een bedrag van bijna 40.000 euro dubbele belasting betaald. Opvallend is dat een gering aantal bedrijven veelvuldig met deze aanslagen is geconfronteerd, andere bedrijven slechts zeer incidenteel . De douane heeft met name bedrijven die actief zijn op vaste routes in het vizier. In de deelstaten Nordrhein Westfalen, Niedersachsen, Schleswig Holstein, Brandenburg en Baden-Württemberg vinden de meeste controles plaats. (FL)Bron: TLN