"Ik ga regelmatig proeven bij de grote chefs. Ook in het buitenland probeer ik altijd het lokale toprestaurant te bezoeken. En thuis kook ik zelf", bekent de FOX-voorman. Hij vertelt dat bijna alles wat op 24Kitchen te zien is in eigen huis wordt gemaakt. „Naar schatting zo’n negentig procent. Onze bekendste smaakmaker is natuurlijk meesterkok Rudolph van Veen, sinds mei exclusief aan 24Kitchen verbonden. Daarnaast zijn diverse andere chefs te zien, bijvoorbeeld Giovanni Caminita. Wel leuk: hij speelt ook in de band van Marco Borsato en wordt de laatste tijd steeds vaker herkend vanwege zijn rol bij ons. En we hebben natuurlijk de programma’s van Jamie Oliver."
Van der Vliet benadrukt dat 24Kitchen uitsluitend draait om gezonde voeding. „Dus geen zakjes, geen pakjes. Vers bereide maaltijden, waarmee we de kijker laten zien dat je relatief eenvoudig gezond en gevarieerd kan koken. Bij voorkeur met Nederlandse ingrediënten, want ons land is een enorme bron van groente en fruit, vis, en kazen.”
Rockster
Inmiddels heeft de zender zijn vleugels internationaal uitgeslagen. „24Kitchen is te zien in Portugal en diverse Balkanlanden. In Finland hebben we een venster van twee uur op een ander FOX-kanaal. De programma’s worden nagesynchroniseerd. Zo spreekt Rudolph in Portugal plotseling vloeiend Portugees. En in Servië heeft hij bijna de status van een rockster”, lacht Van der Vliet. "In die landen willen we meer en meer lokale content brengen. Maar ook mijn collega’s in Engeland, Frankrijk, Polen, Duitsland en de Scandinavische landen hebben 24Kitchen tot hun belangrijkste prioriteit uitgeroepen. Ze gaan nu kijken hoe ze zo snel mogelijk het concept in hun land kunnen uitrollen. Voor FOX International Channels is dit een bijzondere stap: het is de eerste keer dat we zelf een zender opbouwen, in plaats van een bestaand station te kopen."24Kitchen (onderdeel van het digitale basispakket van Ziggo, UPC, Caiway en KPN) is meer dan een tv-zender alleen. „Op onze site staan videorecepten, we verkopen kookboeken, organiseren workshops en in oktober houden we een groot live evenement. Inmiddels is van de 3500 beschikbare kaarten al tien procent verkocht, terwijl we nauwelijks reclame hebben gemaakt. Onze gratis app is al 240.000 keer gedownload. Het overtreft al onze verwachtingen."
Bron: Telegraaf