Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ING: Geringe omzetgroei voor supermarkten dit jaar

Het ING Economisch Bureau verwacht dit jaar voor de supermarkten een geringe omzetgroei van 2,0 procent. Voor 2013 is de bank met een groeiverwachting van 1,8 procent nog pessimistischer.

De omzet in de foodbranche staat onder druk door de sombere consument en de dalende koopkracht. Ook in deze tijden zijn er onder ondernemers winnaars en verliezers. De winnaars spelen goed in op het krappere budget en de drukkere agenda van consumenten, schrift het ING Economisch Bureau in de kwartaalraming ‘Stabiliteit foodbranche getest'.


Stroomlijnen

De zakenbank ziet dat de groeimogelijkheden binnen food beperkt zijn. Om die reden proberen foodretail en foodservice vaker in elkaars vijver te vissen. Ondernemers in deze sectoren hebben maar weinig keuzemogelijkheden. Of ze gaan de onderlinge concurrentie aan of ze proberen meer rendement te halen uit het stroomlijnen van de processen aan de achterkant van de organisatie. Meer en meer ontstaat er een markt waarin supermarkten, speciaalzaken, horeca, catering en gemak strijden om de gunst van de consument. Verbrede concurrentie leidt tot winst en verlies.

Catering

Door de krimp van de Nederlandse economie dalen de bestedingen van consumenten aan voedingsmiddelen. De relatief stabiele foodbranche blijkt zeker niet ongevoelig voor de staat van de economie. Dit is terug te zien aan de cijfers over het eerste kwartaal van 2012. Door de bezuinigingen en de koopkrachtdaling bij consumenten in 2012 en 2013 zijn de verwachtingen van de ING gematigd. Voor de supermarkten wordt een omzetgroei van 2,0 procent in 2012 verwacht. Deze is echter alleen op prijs gebaseerd. Bij foodservice vindt een lichte daling plaats van 0,6 procent. Catering gaat met een omzetdaling van 3,9 procent een zwaar jaar tegemoet. De gemakssector kan rekenen op een groei van 2,7 procent. Deze foodaanbieders profiteren van het feit dat consumenten de traditionele restaurants links laten liggen.

Bron: ING Economisch Bureau
Publicatiedatum: