De omzet in de foodbranche staat onder druk door de sombere consument en de dalende koopkracht. Ook in deze tijden zijn er onder ondernemers winnaars en verliezers. De winnaars spelen goed in op het krappere budget en de drukkere agenda van consumenten, schrift het ING Economisch Bureau in de kwartaalraming ‘Stabiliteit foodbranche getest'.
Stroomlijnen
De zakenbank ziet dat de groeimogelijkheden binnen food beperkt zijn. Om die reden proberen foodretail en foodservice vaker in elkaars vijver te vissen. Ondernemers in deze sectoren hebben maar weinig keuzemogelijkheden. Of ze gaan de onderlinge concurrentie aan of ze proberen meer rendement te halen uit het stroomlijnen van de processen aan de achterkant van de organisatie. Meer en meer ontstaat er een markt waarin supermarkten, speciaalzaken, horeca, catering en gemak strijden om de gunst van de consument. Verbrede concurrentie leidt tot winst en verlies.Catering
Door de krimp van de Nederlandse economie dalen de bestedingen van consumenten aan voedingsmiddelen. De relatief stabiele foodbranche blijkt zeker niet ongevoelig voor de staat van de economie. Dit is terug te zien aan de cijfers over het eerste kwartaal van 2012. Door de bezuinigingen en de koopkrachtdaling bij consumenten in 2012 en 2013 zijn de verwachtingen van de ING gematigd. Voor de supermarkten wordt een omzetgroei van 2,0 procent in 2012 verwacht. Deze is echter alleen op prijs gebaseerd. Bij foodservice vindt een lichte daling plaats van 0,6 procent. Catering gaat met een omzetdaling van 3,9 procent een zwaar jaar tegemoet. De gemakssector kan rekenen op een groei van 2,7 procent. Deze foodaanbieders profiteren van het feit dat consumenten de traditionele restaurants links laten liggen.Bron: ING Economisch Bureau