Sinds enkele jaren heeft KIWA een flink aantal vergunningverlenende taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgenomen. Het Rijksbeleid schrijft voor dat deze taken kostendekkend moeten worden uitgevoerd. Nu blijkt uit cijfers van commerciële uitvoerder KIWA dat zij enorme winst maakt op een van deze taken, namelijk de uitgifte van digitale tachograafkaarten, die verplicht zijn in het goederen- en personenvervoer over de weg. TLN, KNV en EVO vinden dat de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) grote steken hebben laten vallen bij het opstellen van de contractuele voorwaarden met KIWA. Hierdoor heeft KIWA te veel ruimte gekregen in haar prijsbeleid. Het contract tussen de ILT en KIWA is echter nog steeds niet openbaar, waardoor er vele vragen blijven bestaan.
Tarieven digitale tachograafkaarten minimaal 25% te hoog
Sinds enkele jaren heeft KIWA een flink aantal vergunningverlenende taken van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overgenomen. Het Rijksbeleid schrijft voor dat deze taken kostendekkend moeten worden uitgevoerd. Nu blijkt uit cijfers van commerciële uitvoerder KIWA dat zij enorme winst maakt op een van deze taken, namelijk de uitgifte van digitale tachograafkaarten, die verplicht zijn in het goederen- en personenvervoer over de weg. TLN, KNV en EVO vinden dat de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) grote steken hebben laten vallen bij het opstellen van de contractuele voorwaarden met KIWA. Hierdoor heeft KIWA te veel ruimte gekregen in haar prijsbeleid. Het contract tussen de ILT en KIWA is echter nog steeds niet openbaar, waardoor er vele vragen blijven bestaan.