Teler en consument nog ver van elkaar verwijderd
Dat concludeert The Food Agency in een vandaag verschenen rapport. Samen met bureau Beautiful Lives deed The Food Agency onderzoek naar de wederzijdse beleving van consument en teler. Consumenten lijken steeds meer geïnteresseerd in de teler en zijn bedrijf, gezien de populariteit van Boer Zoekt Vrouw en de vele tv-reclames met telers in de hoofdrol. Ook de teler lijkt open te staan voor de consument, gezien de opkomst van boerderijdagen en landwinkels.
In het onderzoek zijn telers en consumenten in groepsgesprekken bij elkaar gebracht. De onderzoekers concluderen dat er weliswaar sprake is van enig wederzijds begrip, maar dat de afstand nog erg groot is en de belangstelling klein. De interesse van de consument is met name gebaseerd op een romantisch beeld van de teler dat niet strookt met de dagelijkse realiteit. Om de afstand te verkleinen, zal de eerste stap gezet moeten worden door de telers: zij moeten verantwoordelijkheid nemen, meer openstaan voor signalen van buitenaf en de behoefte van de consument en daar proactief mee omgaan. Zij zullen een eigen kwaliteitsstandaard moeten hanteren en promoten om zo meerwaarde te creëren voor de consument, luidt de conclusie.