Een van de belangrijke kenmerken van Sir Terry's periode was de Tesco Clubcard, die in 1995 geïntroduceerd werd. Consumenten kregen daarmee een kleine korting en konden beloningspunten sparen. Maar ook gaf de Clubcard Tesco de mogelijkheid statistieken over de gewoontes van zijn consumenten te verzamelen.
Sir Terry, die zijn nieuwe boek over managementstrategieën "Management in 10 Words" lanceerde, zegt dat er niets verkeerds is aan het gebruiken van informatie om de relatie met de consument te analyseren en versterken. De informatie wordt gebruikt om de consument beter van dienst te kunnen zijn.
Op dit moment wordt in Australië de strijd om de klantenkaarten hervat bij Coles en Woolworths. Coles' Flybuys biedt klanten 10% korting op geselecteerde items bij besteding van $50 of meer. Woolworths' Everyday Rewards biedt kortingen van 20 tot 40 procent zonder minimale besteding.
"Wel is het belangrijk dat de supermarkt de huismerken niet te veel ruimte in de schappen geeft. De limiet ligt hierbij tussen de 30 en 50%. De klant moet immers zelf kunnen beslissen wat hij wil kopen. Als de retailer de limiet overschrijdt, leidt dat meestal tot een daling van de gehele omzet." In het Verenigd Koninkrijk bestaat zo'n 45% van het assortiment in supermarkten uit huismerken. In Australië is dit slechts 15%.
Bron: businessspectator.com.au