Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CBL: Succesvol jaar voor Nederlandse supermarkten

De Nederlandse supermarkten hebben 2011 succesvol afgesloten. Ondanks de gevolgen van de economische crisis wisten de supermarkten in 2011 een omzetstijging te behalen. In 2011 bedroeg de omzet in de supermarktbranche ruim € 33 miljard. Dit is een omzetgroei van 2,7% ten opzichte van 2010, toen de omzet € 32,14 miljard was. Dit maakt Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), bekend tijdens de presentatie van het CBL-jaarverslag.
"Ook voor de Nederlandse foodsector zijn het uitdagende tijden. Toch hoort u mij niet klagen. Ik denk dat we als supermarkt- en foodservicebranche onze handen dicht mogen knijpen. De consument moet immers blijven eten en drinken. Voor dit jaar verwacht het CBL een omzetgroei van zo'n 2 à 3%. Het supermarktkanaal is tot nog toe redelijk conjunctuurongevoelig gebleken, aldus Roetert.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2012 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL-Jaarverslag wordt gepresenteerd, blijkt dat in 2012 twee derde van de consumenten positief blijft over het besteedbaar inkomen. Slechts 11% bezuinigt sterk op boodschappen in de supermarkt. Wel let 60% scherper op aanbiedingen en kiest 48% vaker voor het huismerk. De meeste mensen kunnen in hun omgeving kiezen uit een gevarieerd aanbod van supermarkten. Bij deze keuze spelen een goede productkwaliteit, een goed aanbod verse producten, een groot assortiment en klantvriendelijk personeel samen met het prijsbeleid een doorslaggevende rol.

Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2012 dat 64% vindt dat hij voordelig een gezonde maaltijd kan samenstellen in de supermarkt. 43% verwacht van de supermarkten dat zij consumenten stimuleren tot het kopen van gezonde producten. 37% is bereid meer te betalen voor deze producten. Een derde (35%) zegt er tegenwoordig bij het boodschappen doen, meer op te letten of producten gezond zijn dan enkele jaren geleden.

Het terugdringen van voedselverspilling is onderdeel van het CBL-Klimaatplan. In ConsumentenTrends zeggen consumenten 7% van hun eten en drinken weg te gooien. 73% voelt zich schuldig wanneer thuis voedsel wordt weggegooid, omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Driekwart - in het bijzonder de hoger opgeleiden- vindt veel producten ook na het verstrijken van de uiterste houdbaarheidsdatum nog goed te eten. 38% zegt dit ook regelmatig te doen. 32% vindt een tht-datum op houdbare producten niet nodig.

Publicatiedatum: