‘Heeft gratis groenten en fruit weggeven wel zin?’
In de nieuwste editie van CHAIN, die vrijdag 11 mei verschijnt, geven vier schakels in de keten hun mening over het nut van kidsmarketing. Met Tommies heeft Van Mil daar al enkele jaren gerichte ervaring mee opgedaan. “Marketing gericht op kinderen betekent het product op een andere manier laten beleven. Wanneer een clown de tomaatjes aanbiedt, blijken ze - tegen de verwachting van hun ouders in - deze wel te lusten.“ De clown is niet zomaar als symbool gekozen voor de Tommies. “We wilden een herkenbaar, toegankelijk product dat voor alle leeftijden aantrekkelijk is. Daarom werd het een clown en geen Spongebob of Yetix.“Over het project SchoolGruiten zegt Van Mil: “Na afloop is er toch te weinig animo onder scholen om door te gaan. Scholen mogen daarin best wel worden gestimuleerd. We kunnen meer bereiken door het samen te doen. Snoepautomaten maken het er niet makkelijker op.” Toch gelooft Van Mil dat verandering mogelijk is. “Het gaat langzaam en je bereikt het niet met één actie. Je moet blijven herhalen. Iedere bijdrage van de overheid en de sector is van groot belang. Niet wijzend met het vingertje, maar kinderen op een leuke manier vertellen hoe gezond het is.” (Foto: Leo Duijvestijn)
Lees ook de andere meningen over kidsmarketing in CHAIN 03/2012 die vrijdag 11 mei verschijnt.