Laag marktaandeel Nederland
De Oostenrijkse consument heeft een bijzonder sterke voorkeur voor het binnenlands product, waar men het meeste affiniteit en vertrouwen in heeft. Daarnaast ligt het aandeel biologisch op wellicht het hoogste niveau van Europa. Ook heeft de Oostenrijkse productie zich sterk ontwikkeld de laatste jaren en worden er kwalitatief goede producten aangeboden over een lange periode. Alhoewel er wel degelijk Nederlands product werd aangetroffen, was het marktaandeel opmerkelijk klein vergeleken bij de andere Europese landen. Ook de inkopers bevestigden Nederland wel te kennen als toonaangevende producent maar hier niet van afhankelijk te zijn. Een voordeel van de Oostenrijkse markt vergeleken met de Duitse is het veel kleinere aandeel aan discounters in Oostenrijk.Toegevoegde waarde
Desondanks liggen er goede mogelijkheden in deze markt op slechts een dag rijden van ons land, maar dan wel voor producten met een speciale toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld verpakking. Ook voor AGF convenience producten komen er mogelijkheden. Dagelijks volle vrachtwagens leveren blijft vooralsnog alleen weggelegd voor een handvol leveranciers, die al een goede logistieke positie hebben in Oostenrijk.Volgens de hele delegatie een leerzame excursie maar het blijkt wel noodzakelijk om de bestaande strategieën aan te passen als men succes wil hebben op deze rijke afzetmarkt.
Klik hier voor meer foto's op Facebook