Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Goede kansen voor Nederlandse AGF"

Handelsmissie naar Oostenrijk geeft stof tot nadenken

Georganiseerd door GroenteFruit Bureau en Phaff Export Marketing en financieel ondersteund door het Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie vond er vorige week een AGF handelsmissie plaats naar Wenen. Totaal reisden 11 exporteurs mee: conventionele, biologische exporteurs, een kassenbouwer en een logistiek bedrijf. Tijdens de 4 daagse missie zijn er gesprekken gevoerd met importeurs, producenten en verwerkers. Tevens werden de hoofdkantoren van Metro en REWE Internationaal bezocht. Ook Landbouwraad Martijn Homan reisde mee.







Laag marktaandeel Nederland

De Oostenrijkse consument heeft een bijzonder sterke voorkeur voor het binnenlands product, waar men het meeste affiniteit en vertrouwen in heeft. Daarnaast ligt het aandeel biologisch op wellicht het hoogste niveau van Europa. Ook heeft de Oostenrijkse productie zich sterk ontwikkeld de laatste jaren en worden er kwalitatief goede producten aangeboden over een lange periode. Alhoewel er wel degelijk Nederlands product werd aangetroffen, was het marktaandeel opmerkelijk klein vergeleken bij de andere Europese landen. Ook de inkopers bevestigden Nederland wel te kennen als toonaangevende producent maar hier niet van afhankelijk te zijn. Een voordeel van de Oostenrijkse markt vergeleken met de Duitse is het veel kleinere aandeel aan discounters in Oostenrijk.



Toegevoegde waarde

Desondanks liggen er goede mogelijkheden in deze markt op slechts een dag rijden van ons land, maar dan wel voor producten met een speciale toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld verpakking. Ook voor AGF convenience producten komen er mogelijkheden. Dagelijks volle vrachtwagens leveren blijft vooralsnog alleen weggelegd voor een handvol leveranciers, die al een goede logistieke positie hebben in Oostenrijk.



Volgens de hele delegatie een leerzame excursie maar het blijkt wel noodzakelijk om de bestaande strategieën aan te passen als men succes wil hebben op deze rijke afzetmarkt.











Klik hier voor meer foto's op Facebook
Publicatiedatum: