'Site Duurzamereten.nl slaat de plank volledig mis'
Duurzamereten.nl is een initiatief van het Platform Verduurzaming Voedsel en is een samenwerking tussen ketenpartners als fabrikanten, cateraars, telers en supermarkten. Dertien supermarktformules maken hun strategieën en doelen kenbaar op de website. Op deze manier wil het platform consumenten inzicht geven in de duurzaamheidsstrategieën van bedrijven.
Op die openheid zit de consument echter helemaal niet te wachten, zegt Kremer. "De bedrijfsstrategieën, die bedrijven op de website uit de doeken doen, zijn allemaal veel te abstract. Consumenten willen weten in hoeverre de producten die zij kopen op een eerlijke en milieubewuste manier geproduceerd zijn. Zij zitten niet te wachten op algemene verhalen over de manier waarop bedrijven aan CO2-reductie doen."
Het platform had veel beter in kunnen steken op die producten zelf, vindt Kremer. "Het is veel interessanter om een onafhankelijke partij het assortiment van een supermarkt te laten scannen. Uit die resultaten kun je echt opmaken wie goed bezig is en wie niet. Nu kan elk bedrijf op de site zetten wat ie wil en dat is veel te vrijblijvend."
Bron: Levensmiddelenkrant