Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'consument zit helemaal niet op CO-2 reductieverhaal te wachten'

'Site Duurzamereten.nl slaat de plank volledig mis'

De nieuwe website Duurzamereten.nl, bedoeld om consumenten iets bij te brengen op het gebied van duurzaamheid, slaat de plank echt volledig mis. Consumenten zitten niet te wachten op algemene verhalen over de manier waarop bedrijven aan CO2-reductie doen, maar op informatie over die producten zelf. Daarnaast is de site niet erg gebruiksvriendelijk en de vormgeving abominabel slecht. Dat stelt duurzaamheidsexpert Frits Kremer in de Levensmiddelenkrant.

Duurzamereten.nl is een initiatief van het Platform Verduurzaming Voedsel en is een samenwerking tussen ketenpartners als fabrikanten, cateraars, telers en supermarkten. Dertien supermarktformules maken hun strategieën en doelen kenbaar op de website. Op deze manier wil het platform consumenten inzicht geven in de duurzaamheidsstrategieën van bedrijven.

Op die openheid zit de consument echter helemaal niet te wachten, zegt Kremer. "De bedrijfsstrategieën, die bedrijven op de website uit de doeken doen, zijn allemaal veel te abstract. Consumenten willen weten in hoeverre de producten die zij kopen op een eerlijke en milieubewuste manier geproduceerd zijn. Zij zitten niet te wachten op algemene verhalen over de manier waarop bedrijven aan CO2-reductie doen."

Het platform had veel beter in kunnen steken op die producten zelf, vindt Kremer. "Het is veel interessanter om een onafhankelijke partij het assortiment van een supermarkt te laten scannen. Uit die resultaten kun je echt opmaken wie goed bezig is en wie niet. Nu kan elk bedrijf op de site zetten wat ie wil en dat is veel te vrijblijvend."

Bron: Levensmiddelenkrant
Publicatiedatum: