Tomaten meestal op boodschappenlijstje
Circa 72% van de tomatenkopers koopt 1 keer per week of vaker tomaten. Wanneer mensen geen tomaten kopen, dan is dit meestal omdat zij zelf of iemand binnen hun gezin niet van tomaten houden. Wanneer mensen bepaalde typen vaker eten dan een paar jaar geleden, dan is dat meestal omdat het type dat ze nu kopen lekkerder is, omdat de eetgewoonten zijn veranderd of omdat men sowieso meer tomaten is gaan eten. Circa 62% van de consumenten beslist thuis al om tomaten te gaan kopen. Van deze consumenten weet 47% ook thuis al welk type tomaat ze willen kopen. Wanneer het gewenste type tomaat niet voorradig blijkt, kiest 65% voor een ander type tomaat. Circa 20% koopt het gewenste type ergens anders en 14% besluit dan om geen tomaten te kopen.Assortiment
De supermarkt is met een aandeel van 86% verreweg het belangrijkste aankoopkanaal voor tomaten, gevolgd door de groentewinkel (6%) en de markt (5%). In de beleving van de consument is het assortiment aan tomaten het grootst bij de markt, gevolgd door de supermarkt en tenslotte de groenteman. Volgens de respondenten heeft Tesco het grootste en Morrisons juist het kleinste assortiment van de supermarkten. Het assortiment dient volgens de consumenten minimaal 7 tot 9 soorten tomaat te bevatten.Slechte ervaringen
Circa 39% van de ondervraagden heeft wel eens tomaten laten liggen in het schap vanwege de kwaliteit. 44% hiervan kocht vervolgens ergens anders tomaten, 32% kocht vervolgens een ander type tomaten en 23% besloot geen tomaten te kopen. Dit betekent dus dat er gedeeltelijk vraaguitval ontstaat door de kwaliteit in het schap.Consument wil meer onverpakt
De belangrijkste toepassing voor tomaten is de salade, op afstand gevolgd door de warme hoofdmaaltijd, op brood, soep en snack. Voor de warme hoofdmaaltijd, de soep, op brood en in de salade kunnen volgens de respondenten vele typen tomaat worden gebruikt. Voor de salade heeft een groter aandeel echter een voorkeur voor de kleinere tomaatjes. Voor de ovengerechten, pasta’s en in de soep heeft een relatief groot aantal een voorkeur voor ontvelde tomaten in blik als substituut voor verse tomaten. Wanneer men tomaten eet als snack, heeft men (logischerwijs) een voorkeur voor de kleinere tomaatjes.In het onderzoek is ook gevraagd naar een voorkeur voor het type verpakking bij de verschillende toepassingen. De meeste respondenten geven aan dat zij geen voorkeur hebben voor een bepaald type verpakking. Vervolgens geven de meesten een voorkeur aan voor onverpakte tomaten. Tussen de verschillende toepassingen lijkt vervolgens geen sterke voorkeur te bestaan voor een bepaald type verpakking. Voor de toepassingen waarvoor grotere hoeveelheden nodig zijn (soep, warme hoofdmaaltijd) lijkt een lichte voorkeur te zijn voor de 500 gram verpakking. Wanneer men tomaten koopt als snack, dan neigt men meer naar de kleinere en/of hersluitbare verpakking.
EHEC-crisis
In mei 2011 brak de EHEC-crisis uit, een bacteriële besmetting op groenten waardoor uiteindelijk 45 mensen in Duitsland zijn overleden. Totdat de bron van de besmetting bekend werd, heeft deze crisis grote gevolgen gehad voor de consumptie van o.a. vruchtgroenten zoals tomaat. Circa 80% van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk heeft gehoord van de EHEC crisis, maar “slechts” 7% van hen geeft aan tijdens de crisis geen of minder tomaten te hebben gekocht.Bron: Assortimentsonderzoek Tomaat Verenigd Koninkrijk, Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl