'Het einde van de eurocrisis nog niet in zicht'
„De Eurocrisislanden hebben verzuimd om hun concurrentiepositie te verbeteren door middel van prijsdalingen. In plaats daarvan zijn de producten van sommige landen zelfs nog duurder geworden", bekritiseert hij. „Als Griekenland 37% goedkoper zou worden, zou Griekenland even duur zijn als Turkije. De toeristen zouden terugkomen en de Grieken zouden geen Nederlandse tomaten en Italiaanse olijfolie meer moeten kopen. Elk land, ongeacht zijn productiviteit, is in staat te concurreren als hij maar goedkoop genoeg is."
Van deze mogelijkheid maakten de crisislanden echter geen gebruik. Griekenland, Ierland, Italië, Portugal en Spanje zijn in de periode 1995-2008 vergeleken bij hun Europese handelspartners uit de eurozone, gemiddeld 30% duurder geworden. „Een groot deel van deze stijging moet teruggedraaid worden", aldus Sinn.
Terwijl Ierland van zijn kans gebruik maakte en zijn prijzen tussen 2006 en 2011 met 15% verlaagde, is Griekenland zelfs nog duurder geworden. De Griekse prijsindex steeg in deze periode met circa 7% en zelfs tijdens de actuele Eurocrisis heeft Griekenland zijn concurrentiepositie niet verbeterd. Het land werd tussen 2008 en 2011 namelijk nogmaals 2,5% duurder.