Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column Hans Janssen (LBP):

"Den Haag is weer los!"

De grootste kapitaalvernietigers zelf durven in een tijd van bezuinigingen een tariefverhoging door te voeren van maar liefst 425%. Dat zij hiermede voorbij gaan aan het feit dat je de export aan het kapot maken bent, daarvoor moet je wel echt ambtenaar zijn om dat NIET te kunnen beseffen. Het bedrag van € 49.75 zou niet kosten dekkend zijn en er is een ambtenaren tekort. Nu dat is in beide gevallen onzin praat. Elke dag weer kijken wij weer naar elkaar als het om controles en inspecties gaat. Elke dag vragen wij ons weer af hoe het mogelijk is dat je als ambtenaar zo wilt en kunt werken. Dat die € 49.75 niet kostendekkend zou zijn is juist, maar dat is € 211.75 ook niet als je twee ambtenaren voor een inspectie inzet.

Vorige week hadden wij een nVWA-inspectie. Inspecteur nr. 1 komt voorrijden en staat gedurende minimaal 20 minuten op Inspecteur 2 te wachten. Natuurlijk in twee auto’s, lekker kopje koffie en dan op voor de inspectie – 20 minuten – papiertje op gemak invullen. Nog een lekker kopje koffie, heren? Ja graag en op naar de volgende klant. Ik heb er nog één. Dat gebeurde een paar weken geleden en dat was de douane. Er komt een zending exotische groenten en fruit binnen. Deze worden aangegeven ’s middags om 16:30 uur en er vallen twee doosjes lemongras (rood), welke door de douane geïnspecteerd moeten worden.

Om 19:00 uur wordt aangebeld – douane – en komen er 2 heren boven, waarvan één getooid met riem, waaraan handboeien en pistool. Mijn vraag wie ze kwamen arresteren werd niet gewaardeerd, want tenslotte kwamen zij voor ons speciaal uit Amsterdam rijden om het ons mogelijk te maken die zending nog de deur uit te doen. Even opletten – twee man in een auto van Amsterdam naar Maasdijk, waar reeds een vrachtauto twee uur stond te wachten voor een inspectie van 2 cartons x 2 kg lemongras, waarop geen invoerrecht van toepassing is en zij nog nooit van hadden gehoord.

Is kapitaalvernietiging hier in beide gevallen het juiste woord? Nee, het is de schandaligheid ten top om in een tijd van crisis een verhoging durven door te voeren van 425 %. Het getuigt van geen enkel respect. Het is dom en onbekwaam beleid. Zou het niet normaal zijn om 1 vent op inspectie te sturen? Daarmee los je de helft van je problemen op en kun je getreiter elke keer weer naar het bedrijfsleven achter wegen laten.

Het is toch volslagen duidelijk waarom geen mens meer vertrouwen heeft in politiek Den Haag met al die artiesten van ambtenaren er om heen.

Verschrikkelijk, verschrikkelijk is het hoe je zo kunt denken.

Hans Janssen
LBP - Logistic Business Partners Rotterdam B.V.
Honderdland 50
2676 LS Maasdijk
[email protected]
www.lbprotterdam.nl

Publicatiedatum: