Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consortium van The Greenery, Bakker Barendrecht, Olympic, Van Vugt Kruiden en Rijk Zwaan

Nieuw Reijerwaard in beeld voor AGF-belevingscentrum

De nieuwe vestigingsmogelijkheden voor AGF-bedrijven in Nieuw-Reijerwaard brengt mogelijk ook een belevingscentrum van de fresh food sector naar Nieuwerkerk. Dat meldt De Combinatie. In opdracht van een consortium werkt het bureau Hillenraad aan de ontwikkeling van het Fresh Center.NL. In dit centrum moet de verssector zich op verschillende manieren kunnen manifesteren met aansprekende presentaties voor de consument, educatie en ontvangsten van nationale en internationale delegaties. "Ook in het Westland wordt aan dit initiatief getrokken, maar we denken dat het in deze regio meer op zijn plaats zal zijn. Het is een enorme kans voor de Greenport Ridderkerk/Barendrecht", zegt Martien Penning.



De plannenmakers omschrijven Fresh Center.NL als een belevingscentrum, educatie- en trainingscentrum en marketingcentrum onder één (glazen) dak. "Het wordt dé plek waar de Nederlandse verssector zich presenteert aan de Nederlandse consument, organisaties, overheden en de internationale handel. Consumenten moeten er producten kunnen ervaren en het is een prachtig podium om nieuwe producten te lanceren. Verder kan hier de promotie van de branche vormgegeven worden", stelt Penning over het complex dat op een opvallende plek bij of op Nieuw-Reijerwaard zou moeten komen.

Het centrum moet ingericht worden met onder meer een interactieve tentoonstellingsruimte, een theater en kookstudio's, waarmee alle aspecten van fresh food ervaren moeten kunnen worden en het verhaal erachter verteld kan worden. "Zien dat er zoveel verschillende tomaten zijn is één, maar je moet er ook van kunnen proeven. Met een keuken hebben we de mogelijkheid om de bezoekers zelf met hun gekozen producten te laten kokkerellen of het professioneel te laten bereiden. Ook koks moeten er kennis kunnen maken met nieuwe producten. Je kunt er met nieuwe smaken consumententesten houden", licht Martien Penning toe.

Als educatie- en trainingscentrum kan het belevingscentrum zich richten op scholen, studenten en personeel van supermarkten dat er geschoold kan worden voor meer kennis van AGF-producten. Ook moet er kennisuitwisseling voor veredelaars, producten, handelaren en distributeurs kunnen plaatsvinden. Gedacht bij het centrum zijn ook kantoorruimten voor branche-organisaties. Het GroentenFruit Bureau, Frugi Venta en de Fresh Corridor zijn hierover reeds enthousiast, meldt De Combinatie.

In het consortium dat dit plan draagt, zitten regionale bedrijven zoals The Greenery, Bakker Barendrecht, Olympic Food Group, Van Vugt Kruiden en Rijk Zwaan. Gezocht wordt nog naar versterking met partners uit de zorgverzekering, foodservice en horeca.

Berekend is dat de realisatie van dit complex rond de 15 miljoen zal kosten. Er loopt een aanvraag om zestig procent te financieren in het kader van het programma van Topteam Tuinbouw. Het bedrijfsleven zou dan de resterende 40% moeten opbrengen. "Dat zal nog een hele opgaven zijn, maar als de bedrijven en overheden in deze regio gezamenlijk optrekken kan dit voor dit gebied binnengehaald worden. Het zal een prachtige attractie zijn. Geen pretpark a la de Efteling, maar toch wel een centrum dat jaarlijks tussen de honderd en tweehonderdduizend bezoekers moet kunnen trekken", blikt Penning vooruit.

Bron: De Combinatie
Publicatiedatum: