Ergon International sluit zich aan bij Seed Valley
Ergon importeert en exporteert groentezaden met het accent op vruchtdragende gewassen zoals tomaat, (water)meloen, korte komkommer, paprika en hete peper. Het bedrijf exporteert naar ongeveer dertig landen rond de Middellandse Zee, het Midden-Oosten en Oost-Europa.
Directeur-eigenaar Jan J. de Bruin heeft een lange staat van dienst in de branche. Met zijn bedrijf is hij actief in gebieden waar het gebruik van technologie in de tuinbouw nog op een laag pitje staat, vergeleken met onze westerse maatstaven. Toch rekenen zijn klanten op een goede opbrengst onder de meest uiteenlopende omstandigheden. "En zonder gedoe", benadrukt De Bruin. "Als je in onze exportgebieden zaden aflevert met een dikke teelthandleiding erbij, kun je het wel schudden. Wij zijn daarom altijd op zoek naar betrouwbare en robuuste rassen die in alle omstandigheden – heet of koud – een goede opbrengst geven."
Alle zaden worden op de markt gebracht onder de handelsnaam Ergon Seed. Het assortiment van Ergon wordt in eigen beheer en onder supervisie van De Bruin verbeterd en vernieuwd. Het bedrijf beschikt over een proefstation waarin jaarlijks honderden rassen worden getest. Daarbij wordt gekeken naar de opbrengst en vroegrijpheid van een plant, de kwaliteit van de oogst en de houdbaarheid van het product. In de testprogramma’s wordt vooral geselecteerd op rassen die het onder wisselende omstandigheden goed doen. De Bruin: "Onze rassen zijn robuust en niet snel vatbaar voor allerlei 'verkoudheidjes'. In de gebieden waarin wij werken, hebben tuinders geen behoefte aan een volbloed luxepaard maar juist aan een
onverwoestbaar Belgisch trekpaard."
De onderneming beschikt over een internationaal netwerk van ontwikkelaars en veredelaars dat in verbinding wordt gebracht met lokale distributeurs. Een veredelaar heeft vaak zelf geen toegang of heeft niet de expertise in huis om deze distributeurs met vertrouwen tegemoet te treden. De samenwerking met Ergon verlaagt voor veredelaars de drempel om hun eigen markt te vergroten en de verkoop in het buitenland te stimuleren. De gebieden, waarin Ergon International opereert, vragen elk om een eigen aanpak. Specifieke kennis van de lokale markt is noodzakelijk. De Bruin geeft een voorbeeld. "Iedereen heeft een beeld bij hoe lastig het is om zaken te doen in een land als Irak. Maar ondanks alle sombere berichten uit dit land, zijn wij daar succesvol in de verkoop van groentezaden. De Irakezen eten gezonde groenten uit zaden van Ergon."
Voor Ergon geldt het motto ‘waar een klein bedrijf groot in is’. De Bruin benadrukt het onderscheid met andere ondernemingen die specialistische en hoogwaardige zaden op de markt brengen. De grote kracht van Ergon ligt in de handelsaanpak in combinatie met verkoop van zaden die zich kenmerken door hoge opbrengsten met vruchten van goede kwaliteit en smaak. Sterke en 'makkelijke' gewassen, die het goed doen onder uitdagende en wisselende omstandigheden. De Bruin: "Hoe je het ook wendt of keert, smaak is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Taste is the name of the game."