Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

5% van wereldwijde containervloot uit dienst gehaald

Wereldwijd beginnen logistieke bedrijven containerschepen uit de roulatie te halen, omdat de brandstofkosten stijgen en de vrachttarieven tegelijkertijd dalen. Dit kondigde Soren Skou van Maersk deze week aan.

Ongeveer 5% van de wereldwijde containercapaciteit (gelijk aan 800.000 TEU's) is op dit moment buiten werking. Dit aantal zou in de nabije toekomst kunnen stijgen tot 1 miljoen. Een schip uit de vaart nemen is voor bedrijven meestal de laatste optie en wordt gewoonlijk alleen gedaan wanneer het gebruik niet langer rendabel is.

Vorige maand bleek dat Maersk Line in 2011 een verlies heeft geleden van $504,59 miljoen en het bedrijf verwacht voor dit jaar nog meer verliezen. Skou, die twee maanden geleden CEO is geworden, herhaalde dat de belangrijkste missie van het bedrijf is de winstgevendheid te herstellen en de overcapaciteit van de markt te verkleinen. Dit wil het bedrijf doen door zijn vloot aan te passen en de snelheid van de schepen te verminderen.

"Zoals in de industrie gebruikelijk, zijn we met een voorsprong op de vraag gaan investeren. Aangezien de vraag gedaald is, verwachten we voor de komende jaren een situatie van overvloedcapaciteit", zei hij. "We moeten minder investeren en stoppen met elkaar te willen overtroeven door steeds maar grotere schepen te bouwen."

Publicatiedatum: