Floriade paviljoen BVB Substrates bijna gereed
BVB Substrates staat al meer dan 100 jaar aan de basis van groei. Het bedrijf heeft vestigingen in De Lier, Grubbenvorst en Hardenberg en produceert jaarlijks meer dan 2 miljoen m³ potgrond en andere groeibodems voor zowel de professionele tuinbouw als de consumentenmarkt. Maar waarom doet een substraatleverancier mee aan de Floriade? Wat zijn de verwachtingen en hoe verdient een dergelijke investering zich terug? Helemaal in de huidige conjunctuur?
‘Het idee voor deelname is ontstaan toen we een uitbreidingsplan maakten voor onze vestiging in Grubbenvorst. Onderdeel van het plan was een bezoekersruimte. In deze ruimte wilden we seminars en bijeenkomsten organiseren voor klanten’, aldus Guido Linders van BVB Substrates. ‘Op datzelfde moment kwam het verzoek binnen om deel te nemen aan de Floriade. De inzending moest duurzaam zijn, conform het ‘cradle to cradle’ principe. En zo ontstond het idee om deel te nemen met een paviljoen dat we later konden neerzetten op onze eigen terrein, 500 meter verderop.’
Voor het ontwikkelen van het concept schakelde het bedrijf een architect en communicatiedeskundige in. Samen met enkele mensen uit de organisatie, waaronder Werner Hendriks van het segment Landscaping, ontwikkelde BVB Substrates een voorstel voor het paviljoen dat zich voor de belevingswereld grotendeels onder de grond bevindt. De wanden worden gestuukt met eigen product, te weten HanseGrand en het dak is gemaakt van Raficlad waarin verschillende substraatmengsels zijn gegoten. Buiten worden tuinen aangelegd met uiteraard potgrond uit eigen ‘fabriek’.
‘We willen met ons paviljoen dichtbij ons eigen product blijven. We maken substraat en telen geen bloemen of groenten’, legt Hendriks uit. ‘Mensen kunnen op een educatieve en innovatieve manier een kijkje nemen in onze keuken. Wij hopen dat mensen na een bezoek aan ons paviljoen de waarde van goede potgrond weten in te schatten. Want wij zijn ervan overtuigd dat goede grond een beter eindresultaat geeft.’
Bij BVB Substrates kunnen jong en oud zelf navigeren door interactieve presentaties of een film bekijken over het internationaal opererende bedrijf. Ook worden er diverse workshops georganiseerd en organiseert BVB Substrates in en rond het paviljoen de ‘BVB Kennisquiz’. ‘We willen graag laten zien wat we in onze mars hebben. Een deel van onze klanten, net name uit het buitenland, willen we gelijk een rondleiding geven bij ons bedrijf in Grubbenvorst. We merken dat veel afnemers namelijk geen idee hebben wat er allemaal komt kijken bij het maken van een kwaliteitssubstraat’, zegt Guido Linders.
Over de investering is Linders duidelijk. ‘Het is niet iets waarbij we over één nacht ijs zijn gegaan. Echter een wereldtentoonstelling om de hoek geeft ons de kans klanten te ontvangen op zowel ons bedrijf als in het paviljoen. Daarnaast kunnen we het gebouw na afloop ‘meenemen’ naar ons eigen terrein. Tel daarbij de 2 miljoen bezoekers op, die we willen informeren over de meerwaarde van goede potgrond en je zult begrijpen dat het hier gaat om een goed doordacht plan. Overigens zal BVB Substrates in het jaar 2012 niet of hooguit kleinschalig deelnemen aan beurzen. We nodigen onze klanten daarentegen graag uit om een bezoek te brengen aan ons paviljoen op de Floriade!’ www.bvb-substrates.nl www.floriade.nl