“De vriestemperaturen van de voorbije weken hebben de vraag wel een boost gegeven”, ervaart Jo Lambrecht, commercieel directeur van Coöbra. “De prijzen aan de klok zijn gestegen, maar blijven toch aantrekkelijk voor de consument. In maart kan er een lichte daling in de aanvoer komen maar onze witlooftelers blijven Flandria-topproduct leveren.”
Grote productdiversiteit
“In ons land bestaat er een echte witloofcultuur en de consument apprecieert het ruime aanbod. Vijf, zes referenties is normaal voor de meeste grootwarenhuizen”, aldus Jo Lambrecht. “Voor ons is het een uitdaging om die keuze te garanderen. Mits planning op termijn en goede afspraken inzake prijs/volume, kunnen we zeker inspelen op specifieke vragen van de handel en ook grotere volumes leveren.”Naargelang de toepassingen, die de klant voor ogen heeft, wordt het meest geschikte type witloof volgens kaliber en gewicht geleverd. Zo geeft de horeca de voorkeur aan miniwitloof, beschikbaar in kropjes van 30, 40, 50 en 60 gram. Gegaard witloof is een gebruiksklaar product voor horeca, grootkeukens en cateraars. Coöbra biedt dit convenienceproduct aan zowel in mini- als in standaardwitloof. Zowel Coöbra als de REO Veiling leveren ook Flandria-witloof voor de versnijderijen.
Grotere vraag in Duitsland
Coöbra gaat actief op zoek naar buitenlandse markten en surft mee op de evoluties in de markt. Zo ligt witloof in buurland Duitsland sinds kort ook buiten het winterseizoen in de winkel. “Het langere witloofseizoen voedt de vraag van de Duitse consument en ook zijn kwaliteitsbewustheid groeit”, vindt de commercieel directeur van Coöbra. “Om deze extra marktbehoeften in te vullen, kiezen Duitse importeurs graag voor de kwaliteitszekerheid van Flandria. Dat creëert perspectieven om meer Flandria op de Duitse markt af te zetten. We kijken ook richting Verenigd Koninkrijk en Scandinavië, grote landen met veel potentieel. Het komt eropaan het buitenland van de kwaliteit van Flandria-witloof te blijven overtuigen."Bron: Flandria Mail