‘Kas in beeld’ leert anders kijken naar uitstraling tuinbouwbedrijf
Via www.kasinbeeld.nl krijgen tuinders concrete hulpmiddelen aangereikt in de vorm van inspirerende voorbeelden, die hen helpen om de uitstraling van hun eigen tuinbouwbedrijf te verbeteren. “De uitstraling is het visitekaartje van het bedrijf”, zegt Nico van Ruiten, voorzitter LTO Glaskracht Nederland. “Maatschappelijk draagvlak en waardering van je omgeving zijn belangrijk, niet alleen voor het huidige bedrijf maar ook voor de toekomst. Ondernemers beseffen in toenemende mate dat de maatschappij vraagt om kwaliteitsproducten, maar ook om een bepaalde uitstraling en bedrijfsvoering.”
De site geeft aan de hand van voorbeelden uit de praktijk inspiratie voor verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van tuinbouwbedrijven, inclusief tips en adviezen. Zo is te zien hoe een tuinder zijn waterberging rondom heeft laten begroeien met gras. Ook worden voorbeelden gegeven van bedrijven waarvan de directe omgeving ‘groen is aangekleed’ met het oog op aanpassing aan het omliggende landschap.
LTO Nederland heeft het imago van de glastuinbouw hoog in het vaandel staan. Voor een ‘license to operate’ is het voor de sector en ook individuele tuinders van belang dat het bedrijf er goed verzorgd uitziet. Door middel van de slogan ‘Bekijk het eens door een andere bril’ worden belangstellenden geprikkeld om eens anders naar de glastuinbouw te kijken. Deze sector is in productiewaarde de grootste van de hele land- en tuinbouw in ons land.
Bron: ZLTO