GS1 Nederland en Frug I Com en wordt door de ‘Expertengruppe Obst & Gemüse’ tijdens het tweede Deutscher Obst & Gemüse Kongress op 22 juni gepresenteerd.
GS1 Germany, GS1 Nederland en Frug I Com streven gezamenlijk naar eenduidige informatie-uitwisseling in de AGF Supply Chain. Bij informatie-uitwisseling is het uitermate belangrijk dat producten en artikelen duidelijk benoemd zijn. Daarom wordt in de op GS1 Global aanbevelingen gebaseerde implementatiehandleiding ‘GTIN Allocation Rules for Fruit & Vegetables’ op een praktische wijze uitgelegd in welke situaties nieuwe artikelnummers voor AGF artikelen toegekend moeten worden.
Naast standaardisatie van informatie-uitwisseling in de AGF Supply Chain werkt de gezamenlijke ‘Expertengruppe Obst & Gemüse’ ook aan concrete afspraken over digitale berichtenuitwisseling. Van pre-order fase tot en met informatie van de klant over betaaldatum van de order. Door een eenduidige werkwijze met elkaar af te spreken, weten retailers en handelsbedrijven exact waar ze aan toe zijn en draagt het bij aan het beter functioneren van de Supply Chain en maakt tracking & tracing mogelijk.
Standaardisatie van informatie-uitwisseling
De handleiding is opgesteld door de ‘Expertengruppe Obst & Gemüse’ onder regie van GS1 Germany. In deze gezamenlijke werkgroep zijn retailers, handelsbedrijven en producentenorganisaties uit Duitsland vertegenwoordigd. Tevens participeert GS1 Nederland. Vanaf maart 2010 nemen onder de vlag van Frug I Com ook handelsbedrijven en producentenorganisaties uit Nederland deel.Internationaal uniek artikelnummer
Global Trade Item Number (GTIN) staat voor het internationaal uniek artikelnummer. In de dagelijkse praktijk wordt de GTIN nog vaak aangeduid met EAN code, zoals in de EAN-13 barcode. Deze barcode is te vinden op alle artikelen in de supermarkt. Het gaat hierbij zowel om artikelnummers die toegekend worden aan voorverpakte AGF-producten als handelsartikelen. Deze artikelen worden voornamelijk verkocht aan retailorganisaties.Doel is nu om deze afspraken verder internationaal te borgen, zodat binnen Europa dezelfde standaards voor digitale berichtenuitwisseling worden gehanteerd. Retailers, handelsbedrijven en producentenorganisaties uit Europa worden opgeroepen om zich aan te sluiten bij dit initiatief.