Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Coolport Shuttle van start

Importfruit multimodaal van Maasvlakte naar Barendrecht

Waalhaven Cool Barge, Post-Kogeko en Visbeen vervoeren met ingang van 1 februari een deel van de binnenkomende groenten en fruit voor een groep van vijf grote importeurs. Voorheen legden de containers de route van de Maasvlakte naar het handelscentrum in Barendrecht af over de weg. Nu gaan de eerste 45 kilometers per binnenschip naar de Waalhaven en alleen nog de laatste zes kilometer naar Barendrecht met de vrachtauto.


v.l.n.r. Jan Overdevest (Barge Center Waalhaven), Adrie Visbeen (Visbeen Transportgroep) en Frans Denie (Post-Kogeko Logistics)

De multimodale aanpak past in het streven om op termijn nog maar 50 procent van de containers die aankomen op de Maasvlakte, over de weg te vervoeren en van Maasvlakte 2 zelfs niet meer dan 30 procent. Dit voorkomt filevorming en draagt bij aan reductie van de CO2-uitstoot. De binnenvaart is naast de spoorwegen een belangrijk alternatief voor wegtransport. Het binnenvaartproject is onderdeel van ‘Fresh Corridor’. Penvoerder is Groenten en Fruit Handelsplatform Frugi Venta. Doel is de logistieke keten van fruit te optimaliseren. De fruitimporteurs Bakker Barendrecht, De Jong Coldstores, Hillfresh, Hispa Fruit & Vegetables, Olympic Fruit en Rotterdam Fruit Wharf treden op als opdrachtgevers waarvan de laatste direct per binnenvaart word afgeleverd op de noordoever.

Afstemming

Het kenniscentrum Wayz van Post-Kogeko verzorgt de regie. Snelheid, goede planning en uitstekende communicatie zijn essentieel voor het succes van de Coolport Shuttle, vertelt directeur Frans Denie van Post-Kogeko. “De importeurs geven door wanneer ze containers verwachten. Wij seinen Waalhaven Cool Barge in. Die zorgt dat de containers naar de Waalhaven komen. Ze koppelen aan ons terug wanneer de containers daar aankomen, dan zorgen wij dat er een vrachtauto van Visbeen of Post-Kogeko klaarstaat voor het laatste stukje. We nemen contact op met de importeur, zodat die alles in gereedheid kan brengen voor het lossen."

Directeur Jan Overdevest van Barge Center Waalhaven ziet de Coolport Shuttle als een begin. "We gaan nu uit van 6000 containers per jaar. Dat scheelt toch al 12.000 vrachtwagenbewegingen. Maar het kan groeien tot 20.000 containers. En nu gaan ze alleen nog naar Barendrecht, maar in principe kunnen ze naar iedere bestemming.” Overdevest heeft vertrouwen in de combinatie. “Met Visbeen hebben we al langer contact binnen Fresh Corridor. Post-Kogeko is een ervaren partij als het gaat om containervervoer."


Reefercontainer van binnenvaartschip naar kade - Barge Center Waalhaven

Dichtslibben voorkomen

Ook directeur Adrie Visbeen van Visbeen Transportgroep gelooft in de samenwerking. “Containers zijn de toekomst. Vroeger kwam alles conventioneel aan, maar vandaag de dag wordt alles gecontaineriseerd. We hebben nu een unieke samenwerking van binnenvaart en wegtransport, niet als concurrenten, maar aanvullend aan elkaar. Het samenbrengen van verschillende modaliteiten is van het grootste belang om te voorkomen dat de wegen in het havengebied dichtslibben.”
Publicatiedatum: