Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nettowinst Sligro Food Group in 2011 met 11% gestegen tot 78,2 miljoen

De nettowinst van de Sligro Food Group over het boekjaar 2011 bedroeg ruim 78 miljoen euro, 8 miljoen euro of 11,4% meer dan in 2010. De omzet over 2011 bedroeg 2.420 miljoen euro, een toename van 5,9%. De autonome omzetgroei beliep 3,7%. De brutowinst nam met 6,2% toe tot 562 miljoen euro. De procentuele brutowinstmarge nam toe met 0,1% tot 23,2%, ondanks prijsdruk in de markt. Een hoger aandeel eigen filialenomzet in Foodretail en een meer aantrekkelijke productmix en sterk margemanagement binnen Foodservice vormen daarvoor de basis.

Het bedrijfsresultaat van Foodservice nam met 20 miljoen euro toe tot 98 miljoen euro. Als percentage van de omzet betekende dit een toename met 1,1% tot 6,1%. Foodservice wist, behalve door afwezigheid van éénmalige kosten, ook 'autonoom' haar resultaten stevig te verbeteren.

Het bedrijfsresultaat van Foodretail verminderde met 6 miljoen euro tot 7 miljoen euro en stelde daarmee teleur. Het resultaat werd in 2011 eenmalig gedrukt met enige miljoenen door de integratie van Sanders en eenmalige projectkosten van 1 miljoen euro. In het jaar 2010 werd het bedrijfsresultaat juist gunstig beïnvloed door een boekwinst van 2 miljoen euro op verkochte activa. Als percentage van de omzet verminderde het bedrijfsresultaat met 0,9%.

Sligro verwacht dat de consument in 2012 zijn hand op de knip zal houden, zeker nu ook de reële inkomens gaan dalen door overheidsmaatregelen. Het zal er ongetwijfeld toe leiden dat er stevig gestreden zal worden om die spaarzame bestedingen. Bij supermarkten wordt enige groei verwacht, maar dat komt alleen van de inflatie. In de foodservicemarkt gaat Sligro uit van marktstabilisatie, hetgeen een beperkte volumedaling betekent. Het bedrijf denkt een extra impuls aan de groei te kunnen geven door passende overnames te plegen.

Bron: Sligro Food Group
Publicatiedatum: