Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Bio-, regionale en fair trade producten zijn de trend

In de Duitse levensmiddelenbranche blijft de trend van biologische producten verder groeien. Het marktvolume van bioproducten is sinds 2002 verdubbeld. In dit segment wordt jaarlijks een omzet van zo'n 6 miljard euro behaald. Deze ontwikkeling heeft voor een groot deel te maken met het feit dat retailers hun assortiment steeds meer uitgebreid hebben met bioproducten, waaronder bioproducten van eigen huismerken. Het marktaandeel van retailers binnen het biosegment bedraagt meer dan 50%.


Tegelijkertijd grijpen ook steeds meer consumenten naar regionale levensmiddelen. Deze ontwikkeling wordt door de winkels versterkt: 80% van de aangeboden verse producten stammen uit Duitse productie. Duitse consumenten hechten ook steeds meer waarde aan sociaal en ecologisch verantwoorde consumptie. In heel Duitsland worden in veel supermarkten en discounters inmiddels ook fair trade producten aangeboden. Fair trade producten kunnen van erg uiteenlopende aard zijn, van kaarsen tot truien en van wijn of bloemen tot sieraden. In heel Duitsland bieden 33.000 winkels en 800 wereldwinkels ca. 10.000 verschillende fair trade producten aan. In 2010 gaven de Duitsers zo'n 340 miljoen euro aan deze producten uit. Daarmee ligt het marktaandeel van fair trade producten weliswaar nog steeds onder de 2%, maar de groei in de laatste jaren is echter wel opvallend en er wordt verwacht dat dit alleen nog maar meer zal toenemen.
Publicatiedatum: