Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
wel daling in aanvoer

Kropsla blijft belangrijk product voor REO Veiling

Kropsla blijft een belangrijk product voor de REO Veiling, ook al moest het in 2011 prei, tomaten, champignons en witloof laten voorgaan in de top vijf van de omzet. Het aandeel Flandriasla voor verwerking in het vierde gamma groeit gestadig. De REO Veiling heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in vacuümkoeling en vergroot zo zijn commerciële troeven.

Flandriakwaliteit voor versnijderijen

Kropsla is de meest geteelde slasoort, die door de REO Veiling wordt vermarkt. Uit recente cijfers van de REO Veiling blijkt dat de LAVAveiling in 2011 zo'n 59 miljoen stuks kropsla verhandelde. Het aantal aangevoerde kroppen vermindert jaar na jaar, een trend die zich ook in de andere regio's doorzet. Ten opzichte van 2008 werden er 20 miljoen kroppen minder aangeleverd in 2011. Dit is een daling van ca 25%.
“Het aandeel voor verwerking in het vierde gamma zit de laatste jaren duidelijk in de lift en versnijderijen geven de voorkeur aan Flandriakropsla omwille van de superieure kwaliteit”, verklaart Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van REO Veiling. “Onze commerciële dienst maakt in overleg met de versnijderijen specifieke keuzes inzake aangepaste rassen en teeltschema's. Uiteraard speelt de flexibiliteit van de Flandriakropslatelers een cruciale rol om deze service waar te maken. Naast de gekende kwaliteitsaspecten van Flandria, willen we deze sterke verkooptroef in de komende jaren meer uitspelen.”

Voorverkoop spilfunctie

De voorverkoop blijft de spil in de vermarkting van serresla op de REO Veiling. Drie kwart van de sla wordt dagelijks via dit systeem vermarkt. “Het grote voordeel is dat de koper de dag vóór levering via klokverkoop zijn sla in de gewenste verpakking kan aankopen”, aldus de commercieel directeur. “Groene klapkisten, ifco's, dozen, kopersverpakking, 6 stuks of 12 stuks per kist, houten kratten,... zijn vaak gevraagde mogelijkheden. Een aantal telers is bovendien bereid de sla in open zakjes te verpakken. “Onze klanten kunnen vragen om sla in een omverpakking te steken, meestal een open plastic zakje of flowpack. Het voordeel is dat consumenten op de winkelvloer altijd een vaste krop met volledig omblad in hun winkelwagentje kunnen leggen. Informatie op de verpakking communiceert duidelijk over de Belgische herkomst en Flandriakwaliteit.”

Vacuümkoeling verlengt houdbaarheid

Bij de vermarkting van serresla bij de REO Veiling is vacuümkoeling een grote commerciële troef. De vraag naar vacuümkoeling werd de afgelopen jaren zo groot dat de LAVAveiling investeerde in een tweede vacuümkoeler. “Een koper kan bij de voorverkoop met een druk op de klok vacuümgekoelde kropsla vragen. De volledige kroppen worden dan snel gekoeld tot op 3°C, een ideale bewaartemperatuur, voor het langeafstandstransport een niet te onderschatten voordeel. Ook op de winkelvloer blijft vacuümgekoelde sla langer vers”, legt Dominiek Keersebilck uit.
“Een winkelier vraagt best aan zijn leverancier of groothandelaar naar sla die in vacuümkoeling werd bewaard”, adviseert de commercieel directeur. “Dit geeft hem alvast de garantie dat de kropsla snel na de oogst op ideale temperatuur is gekoeld, wat kwaliteit en houdbaarheid van de groente ten goede komt.”

Continue koudeketen

“De koudeketen is voor de kwaliteit van bladgewassen van héél groot belang. Om een product als kropsla optimaal tot in het groenterayon te brengen, is continue bewaring op de ideale temperatuur vereist. De koudeketen moet door alle schakels tussen veiling en winkel gerespecteerd worden. De winkelier kan best met zijn leverancier bespreken hoe een optimale bewaking van de koudeketen gegarandeerd kan worden.”

Flandriasla is vers, lekker en knapperig

De Smaakbeurs Tast.toe (oktober 2011) bood de REO Veiling - een belangrijke partner van de beurs - een uitgelezen kans om Flandriakwaliteit te promoten met proeverijen, kookdemo's en schitterende productpresentaties. Uit een smaakonderzoek op vraag van REO Veiling kwam op de smaakbeurs duidelijk naar voren dat de consument Flandriasla verkiest voor de versheid, de lekkere smaak en de knapperigheid. De helft van de ondervraagden brengt meermaals per week sla op tafel en 1 op 4 minstens eenmaal per week. Bij aankoop van sla let men vooral op het uiterlijk, de versheid, de kleur en dan pas de aankoopprijs. De verbruiker wil de kwaliteit ook duidelijk zien door de verpakking, zo bleek uit het smaakonderzoek.

Bron: Flandria Mail
 
Publicatiedatum: