Duitsland: Vraag hangt van de prijs af
De verkoop van groenten en fruit wordt in tegenstelling tot andere productgroepen uit de levensmiddelensector gekenmerkt door een groot aantal marketingmethodes en participanten. De distributie van groenten en fruit vindt voornamelijk plaats via supermarkten. De directe verkoop door de teler op markten of via bioleveranciers is ondanks de aanhoudende gezondheids- en bioboom een nog te verwaarlozen onderdeel van de distributiestructuur. Wel is de trend naar meer regionale producten al goed merkbaar.
Supermarkten konden hun marktaandeel verder uitbreiden, maar discounters lijken vanwege hun dichte winkelnetwerk hun uitbreidingsgrens langzaamaan bereikt te hebben. Discounters gaan steeds meer met elkaar concurreren en strijden tegenwoordig met elkaar - en niet meer met de supermarkten - om de klanten. Hierdoor stijgt de profileringsdruk enorm. Alleen een gunstige prijs is niet meer voldoende en de discounters komen steeds meer voor de uitdaging te staan om hun profiel aan te scherpen.
Het belang van verse groenten en fruit zal vanuit de handel gezien verder stijgen. Hierbij komt het er op aan dat men zich staande weet te houden tegen de nog steeds sterke conveniencetrend in de foodsector.