Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Discounters beconcurreren elkaar om de klanten

Duitsland: Vraag hangt van de prijs af

Groenten en fruit zijn onafhankelijk van het seizoen onderworpen aan de zeer hoge prijsgevoeligheid van consumenten. Simpel gezegd: wanneer de prijs stijgt, daalt de vraag. Daarbij kan er zelden zekerheid geboden worden over de prijzen. Fluctuaties in de oogst leiden vaak tot flinke prijsschommelingen. Deze moeten gecompenseerd worden en in de meeste gevallen doorberekend worden aan de prijsgevoelige consumenten.

De verkoop van groenten en fruit wordt in tegenstelling tot andere productgroepen uit de levensmiddelensector gekenmerkt door een groot aantal marketingmethodes en participanten. De distributie van groenten en fruit vindt voornamelijk plaats via supermarkten. De directe verkoop door de teler op markten of via bioleveranciers is ondanks de aanhoudende gezondheids- en bioboom een nog te verwaarlozen onderdeel van de distributiestructuur. Wel is de trend naar meer regionale producten al goed merkbaar.

Supermarkten konden hun marktaandeel verder uitbreiden, maar discounters lijken vanwege hun dichte winkelnetwerk hun uitbreidingsgrens langzaamaan bereikt te hebben. Discounters gaan steeds meer met elkaar concurreren en strijden tegenwoordig met elkaar - en niet meer met de supermarkten - om de klanten. Hierdoor stijgt de profileringsdruk enorm. Alleen een gunstige prijs is niet meer voldoende en de discounters komen steeds meer voor de uitdaging te staan om hun profiel aan te scherpen.

Het belang van verse groenten en fruit zal vanuit de handel gezien verder stijgen. Hierbij komt het er op aan dat men zich staande weet te houden tegen de nog steeds sterke conveniencetrend in de foodsector.
Publicatiedatum: