Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick Meulblok, voorzitter ADN:

"Toekomst groenteman kwestie van vechten"

Tholen - Het aantal groentemannen daalt. "Dat is al jaren aan de gang", bevestigt Dick Meulblok, voorzitter van ADN. "Maar de laatste drie jaren is sprake van een extreme daling. Sinds drie jaar geleden is het aantal agf-speciaalzaken met 22% afgenomen. Ook in andere verssectoren is een daling zichtbaar. Dit heeft verschillende oorzaken en de toekomst is echt een kwestie van vechten."

"De afname ligt aan verschillende aspecten. Ten eerste is er al enkele jaren sprake van een crisis en zijn de winkels, die te koop staan, niet meer financierbaar. Dit is een slechte zaak voor bedrijfsopvolging door jonge ondernemers. Daarnaast wordt de concurrentiepositie van de detaillist steeds heviger. Er komt steeds meer druk van de retailerskant. Een andere belangrijke oorzaak van de daling is de leeftijd van de gemiddelde agf-detaillist, dat is 48 jaar. Velen worden niet meer opgevolgd en de jonge generatie vindt het vak niet echt aantrekkelijk. Ook het maken van veel uren voor een bescheiden loon staat hen in de weg."

Volgens Dick is het voor de overgebleven groentemannen een vak apart om te blijven staan in deze moeilijke markt. "Het is wel belangrijk dat ondernemers willen veranderen en zich aanpassen aan de tijd en de vraag van de consumenten. We moeten niet meer in vroeger blijven hangen. Vroeger verkocht je een krop andijvie. Nu wil de consument andijviestamppot. Ook verse salades en soepen worden steeds populairder." Dick heeft samen met zijn zoon twee winkels, in Goes en Burgh-Haamstede. "Met de winkel in Goes zijn we in 2009 gestart en het loopt steeds beter. We hadden dit jaar een aanzienlijke omzetstijging."

ADN: Actiepunten voor 2012

ADN heeft voor 2012 weer verschillende plannen voor de agf-specialisten in petto. Klik hier voor de toekomstblik van Directeur Mark Heemskerk.