Zorgen over voedselveiligheid door schaalvergroting
Een Amerikaans onderzoek door het Center for Food Integrity (CFI) geeft een interessant inzicht dat mogelijk ook voor Nederlandse consumenten opgaat. Consumenten vereenzelvigen zich meer met het kleine agrarische familiebedrijf, aldus de CFI-onderzoekers. De kleine boer heeft dezelfde waarden en prioriteiten als de consument zelf. Dat denkt de consument tenminste en daarom heeft de consument meer vertrouwen in producten van de boer die relatief kleinschalig produceert. Grootschalige agrarische bedrijven hebben volgens de consument heel andere prioriteiten en dat voedt het wantrouwen. Zij vermoeden dat op de grote bedrijven vooral draait om winst en productiviteit en dat minder wordt gehecht aan duurzaamheid, diervriendelijkheid en voedingswaarden.
Food for Food vraagt zich af of het zinvol is voor bedrijven om te investeren in de communicatie naar de consument. De 65% die zich geen zorgen maakt over de voedselveiligheid als gevolg van schaalvergroting, hecht mogelijk vooral aan lage prijzen. Het is daarnaast de vraag of het percentage consumenten dat zich zorgen maakt over de voedselveiligheid als gevolg van schaalvergroting in de toekomst, zal stijgen of dalen. De verwachting is wel dat dit percentage eerder zal stijgen dan dalen.
Bron: Food for Food