Herkomstland vermelden
Het grootste gedeelte van de consumenten vindt het belangrijk dat het land van herkomst vermeld wordt in de winkel. Het land van herkomst bepaalt echter meestal niet de aankoop. Kwaliteit, smaak en prijs zijn belangrijkere aankoopaspecten. De Duitse consument vindt het land van herkomst meer bepalend dan de Britse en de Nederlandse consument. Ook vrij van schadelijke stoffen is in Duitsland een belangrijk aankoopaspect. Ongetwijfeld heeft dit te maken met de problemen rond het EHEC-bacterie in het afgelopen jaar. Een groot deel van de consumenten koopt het liefst verse groenten uit eigen land.Online aankoop groeit, maar nog kleine rol
Veertien procent van de Britse consumenten koopt wel eens groenten en fruit online tegen twee procent van de Duitse consumenten en slechts 1 procent van de Nederlandse consumenten. De belangrijkste reden om geen producten online te kopen is dat men het verse product wil zien. Britten zijn het meest positief over het online kopen van verse groenten en fruit. Voor veel consumenten wegen de voordelen nog niet op tegen de nadelen. De voordelen zijn vooral gerelateerd aan gemak, snel en je hoeft de deur niet uit. Om producten te kunnen zien, opperen diverse consumenten het idee van het plaatsen van een webcam waarop je de groenten kunt zien, die je koopt.In Nederland en Duitsland één heel bekend merk
Consumenten kennen over het algemeen weinig merken binnen groenten en fruit. In zowel Nederland als Duitsland springt er één merk duidelijk boven uit, namelijk Chiquita. In het Verenigd Koninkrijk is Fyffes het bekendste merk, op de voet gevolgd door Del Monte. Het percentage consumenten dat merken binnen verse groenten koopt is in Nederland en Duitsland laag. In het Verenigd Koninkrijk koopt men vaker merken.Nederlanders vinden dat naast kwaliteit en versheid een merk garant moet staan voor smaak en voedselveiligheid, terwijl vooral Duitsers ook willen dat het duidelijkheid over het land van herkomst en de teler geeft.
Bron: Productschap Tuinbouw
www.tuinbouw.nl