Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomaholic wil dichtbij de consument staan

Tholen - Piet de Schepper en Marc Temmerman kozen Terneuzen als vestigingsplaats voor hun tomatenteeltbedrijf. "Het is prettig om te weten waar je aan toe bent voor drie kostenposten: personeel, investeringen en hier komt daar energie bij. Het uitgangspunt is nu duidelijk en je komt geen vervelende opwaartse prijsstijgingen tegen. Dat was voor ons de belangrijkste reden om naar Terneuzen te gaan", zegt Piet de Schepper.



Tomaholic heeft een duurzaam karakter. Dat komt natuurlijk in de eerste plaats door het gebruik van de restwarmte en CO2 van de Yarafabriek. Maar dat is niet het enige. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van regenwater. "Onze intentie is om geen leidingwater of bronwater te hoeven gebruiken voor onze teelt. Daarom hebben we grote bassins laten graven. Het uitgangspunt is 3000 m3 per hectare."

Een derde aspect van duurzaamheid bij Tomaholic is de gescheiden riolering. Het proceswater wordt apart gezuiverd. Dit is minder milieubelastend. Duurzaamheid is de rode draad in de bedrijfsvoering . Dit resulteert echter niet in ommezwaai naar biologische teeltmethode. Piet de Schepper: "Dat bestaat al. Daar zouden we niet de enige mee in de markt zijn. Wij willen iets nieuws, iets unieks. Dat is ons Unique Selling Point waarmee we naar de consument willen."



Piet en Marc willen dicht bij hun eindgebruikers komen. Ze willen steeds meer aan tafel zitten met de supermarkten. Hun afzet van het bulkproduct wordt gerealiseerd via de Mechelse Veilingen. Ze trekken samen op richting de eindgebruiker. Tomaholic wil uiteindelijk de lead hebben. De lead verwachten ze te krijgen door kwaliteitsproducten en betrouwbaarheid in het nakomen van afspraken. Daarmee verwachten we een voorkeurspositie te bemachtigen. "We gaan niet zo ver dat we dieper de keten in gaan. We zijn goed in het telen van tomaten en andere schakels in de keten laten we aan anderen over."

Piet produceert ook Sweet Pink. Dit is een product voor de nichemarkt. Het is een roze vleestomaat die ambachtelijk wordt geteeld. Deze wordt rechtstreeks aan de gebruikers geleverd. "Meteen een mooie kans om met de klanten in contact te komen", zegt Marc.

Marc Temmerman is dik tevreden over de continuïteit van de warmte- en CO2 toevoer van WarmCo. “Het verloopt goed. We hebben een backup-ketel geplaatst. Deze hebben we tot nu toe nog niet hoeven te gebruiken. Dat is toch fantastisch! . Het verwerven van personeel verloopt via verschillende kanalen: “Het VOC verzorgt voor ons het vast personeel, Dethon levert bij ons de mensen voor het bladsnijden en uitzendbureau Schiffelers uit Goes plaatst mensen bij ons voor het dieven en draaien.

Voor meer informatie:
Tomaholic
Piet de Schepper
Marc Temmerman
www.tomaholic.eu