Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jo Lambrecht, commercieel directeur Veiling BRAVA:

"“Witlofspecialiteiten bieden nog mogelijkheden in de markt"

Het droge, warme voorjaar legde een hypotheek op de start van de witloofteelt, maar de laatste groeiweken kunnen voor de kwaliteit van de wortels nog een en ander goedmaken. Witloof staat al jaren op één in de toptien van de meest aangevoerde producten bij de LAVA-veiling BRAVA. Nicheproducten als Steamy en Flandria-roodlof verdienen een ereplaatsje in het groenterayon in feestelijke periodes, meldt deFlandriamail.

Moeilijke start

"Het teeltseizoen kende een heel moeilijke start door een te droge, warme lente", zegt Jo Lambrecht, commercieel directeur van Veiling Brava, een van de Lava-veilingen. "Door de veelvuldige regen in de zomer hebben de wortels groeiachterstand nog ingehaald. Het weer in de laatste groeiweken vóór de oogst kan hopelijk nog wat goedmaken wat de kwaliteit van de wortelen betreft. Voor onze de Belgische arealen zal de productie van witloofwortelen wel 20-30% lager liggen dan vorig seizoen."

Voor de meest kieskeurige klanten kiest de handelaar Flandria Q, het topsegment in het Flandria-witloof. De kwaliteitseisen liggen nog hoger dan bij het standaard Flandria-witloof. “Een aantal winkelketens kiest resoluut om enkel nog Q-witloof aan hun klanten aan te bieden”, stelt Jo Lambrecht. “Naast prachtige, uniformere kroppen die heel mooi presenteren, is de langere houdbaarheid een belangrijke troef. Enkele jaren ervaring leert ons dat de winkelketens hierdoor trouwere klanten en een betere verkoop krijgen. Zo kunnen ze hun rendabiliteit verhogen.”

Standaard los witloof wordt aangeboden via de klok of via bemiddeling door LAVA. Voor speciale verpakkingen en kleinverpakkingen werkt Veiling Brava met een systeem van voorveiling, om nodeloze kosten en beschadiging als gevolg van herverpakken te vermijden. We zijn héél flexibel en proberen specifieke vragen zoals kopersverpakkingen en speciale kalibers in te vullen”, aldus de commercieel directeur.
Zo bewaart Flandria-kwaliteit optimaal

Om de optimale kwaliteit van het Flandria-witloof in het groenterayon te bewaren, neemt de winkelier best een aantal regels in acht. Het Flandria-witloof moet overdag in een koeltoog in de originele verpakking liggen en 's nachts afgedekt in een koelruimte bij een temperatuur van 4 à 5°C. Weet u dat witloof ethyleengevoelig is? Leg Flandria-witloof nooit naast producten die ethyleen afgeven, zoals tomaten, appels en kiwi's. Witloof wordt geteeld in het donker en verkleurt dus onder direct licht. Leg dus best slechts enkele stuks op het dekvel en houdt de rest bedekt met de speciale blauwe dekvellen om tegen het licht te beschermen. Als de buitenste bladeren een groen uitzicht krijgen, is dit onaantrekkelijk voor de consument.



'Steamy', de gebruiksklare stoomzakjes met vers verpakt Flandria-witloof gaat na een proefseizoen zijn tweede jaar in. Dit mooie product biedt een interessante oplossing om snel en toch gezond te koken. 'Steamy' vindt de consument in het groenterayon, bij de verse groenten, onder Flandria-label. “De reacties van de handel zijn zeer positief. Het aantal supermarktketens dat Flandria-Q witloof en Steamy in de rekken opneemt, breidt nog uit”, zegt de commercieel directeur.

Flandria-roodloof is een feestelijke variant van Flandria-witloof met een lichtjes verschillende smaak. Flandria-roodloof is een kruising tussen radicchio (sla) en witloof en pronkt met een frisse, rode kleur. De kwaliteitsnormen zijn héél streng. De kroppen hebben dezelfde vorm en vastheid met gesloten toppen. Flandria-roodloof garandeert een mooie presentatie in het groenterayon. De aantrekkelijke kleur van de kroppen zal de consument verleiden en heeft ongetwijfeld een gunstige invloed op de verkoop.

“We plannen om dit prachtige nicheproduct in de feestperiodes nog sterker in de schijnwerpers te plaatsen om de vraag een boost te geven. Voor witloof zien we nog heel wat commerciële mogelijkheden met specialiteiten als stoomwitloof, roodlof, grondwitloof en miniwitloof.”

Groeiende buitenlandse belangstelling

België exporteert voornamelijk naar Frankrijk, Nederland en Duitsland. De belangstelling uit Oost-Europa en landen uit het Midden-Oosten groeit. “Bij traditioneel grotere witloofverbruikers zoals Italië en Zwitserland verliest België terrein als gevolg van toegenomen eigen productie en concurrentie van andere witloofproducerende landen die product van mindere kwaliteit goedkoper kunnen aanbieden”, nuanceert Jo Lambrecht. “Veiling Brava hanteert al jarenlang de Flandria-normen omdat wij een kwalitatief hoogwaardig product op de markt willen brengen. Buitenlandse grootwarenhuizen die hun klanten een goed product willen aanbieden, kiezen voor witloof met Flandria-kwaliteit. Enkel op die manier kunnen ze een langetermijnstrategie met heraankopen ontwikkelen. We stellen verheugd vast dat vanuit het buitenland ook wat extra vraag naar Flandria-roodloof komt”, aldus Jo Lambrecht.

Seizoenstart

Na het primeurwitloof begin oktober, komt het witloofseizoen stilaan op gang. De LAVA-veilingen verwachten in week 40 tot 44 een wekelijkse aanvoer van 1 miljoen kg Flandria-witloof. Vanaf november zijn grotere volumes beschikbaar voor de handel.

Bron: Flandriamail
Publicatiedatum: