Een bijna eindeloze reeks trends en voorbeelden om zijn stelling te onderbouwen volgt. Van de hak op de tak. Van Amerika naar Azië. En terug naar Nederland. "Vrouwen zijn zich aan het emanciperen in het uitgaansleven. Ga maar eens uit eten. Je ziet er steeds meer groepjes vrouwen. Ze hebben andere voorkeuren dan mannen. Mannen zijn van oudsher gefixeerd op vlees. Vrouwen niet. Die willen gezond. Lekker. Kleurrijk." De grote meesters in de keuken, hebben ontwikkelingen als deze goed in de smiezen: "Steeds meer chefs hebben hun eigen moestuin en kruidentuin. Ze gaan voor de ingrediënten waarvan onze grootmoeders al zeiden dat ze goed waren. Ze hekelen voedselkilometers en halen niets meer van ver weg. Terug naar de natuur. Dat is het pleidooi dat ze daarmee houden."
Van Fast Food naar Fast Fresh
Niet alleen in restaurants, ook op straat en thuis staat een nieuwe generatie mensen op: de mensen die bewust eten. En die bewust kiezen voor groente. “Ken je Jour? Dat is een Parijs concept dat in een paar jaar tijd is gegroeid naar dertien vestigingen. Je loopt langs een vitrine met een eindeloze reeks salades en toppings en jij geeft je eigen variaties aan. Groente wordt de nieuwe energizer. Het verkoopargument ‘gezond’ zijn we voorbij. Het gaat om welzijn. Feel good, look good. Dat is wat groente met je doet."Hij vervolgt in onverminderd tempo: "In Duitse steden zie je nieuwe concepten ontstaan als WakuWaku, geïnspireerd op de Pan-Aziatische keuken. Waku Waku biedt je in vier minuten een complete en gezonde afhaalmaaltijd aan, met biologische groenten en vlees dat afkomstig is van lokale boeren. En dat voor slechts zes euro. We gaan van Fast Food naar Fast Fresh."
'Telers worden de nieuwe VIP’s' In die behoefte aan feel good food, is volgens Steenbergen een belangrijke rol weggelegd voor de voedselproducent. "Het verhaal achter het product wordt steeds belangrijker. Het draait niet alleen meer om het voedsel, maar ook om de voedselbeleving. De consument wil dat naast zijn maag ook zijn geweten – de vierde ‘g’ na gemak, gezond en genieten - wordt gevoed. Telers worden de nieuwe VIP’s: very important producers. Als zij de consument uit kunnen leggen dat ze respect tonen voor people en planet, dan volgt automatisch de derde p, die van profit. Het is een vorm van fair trade, maar dan op lokaal niveau."
Bron: Uien Magazine, De Groot & Slot