ThemaTuinen: doordachte strategie noodzaak voor succesvol ondernemen

Om als glastuinbouwbedrijf ook in de toekomst succesvol te zijn, moeten bedrijven zich ontwikkelen en de juiste keuzes maken. Als ondernemingen voldoen aan een aantal voorwaarden en een doordachte strategie hebben, is de bank bereid te financieren. Dit gaf Dirk Duijzer (Rabobank) aan tijdens zijn lezing bij ThemaTuinen op woensdag 15 december. Triomaas en Rosa Natura zijn voorbeelden van bedrijven die duidelijke keuzes maakten. ThemaTuinen wordt georganiseerd door LTO Groeiservice, in samenwerking met Flynth adviseurs en accountants en Interpolis.



De voorwaarden voor financiering zijn de laatste jaren aangescherpt. Fusie is gebleken niet hét middel te zijn, wel een doordachte strategie. Ondernemingen moeten over minimaal 25% eigen vermogen beschikken en meer aandacht hebben voor de afzet. Bedrijven die voldoen aan deze voorwaarden kunnen volgens Duijzer, directeur food en agri bij de Rabobank, rekenen op financiering. Ook gaf hij aan dat de sector langzaam schuift van gezinsbedrijf naar een verbreed management. Frachise constructies doen de intrede in de sector. Samenwerkingsvormen veranderen van een vrijblijvend naar verplichtend karakter. Fiscalist Marjan Bierhuis (Flynth adviseurs en accountants) bevestigde deze visie tijdens de paneldiscussie: “Overleving in de tuinbouw vraagt om samenwerking. Dan dienen de afspraken wel goed op papier worden gezet.”

Telen volgens niet alledaagse methoden

Rosa Natura ‘Bijzonder natuurlijk’ is de kern van de duurzame handelswijze van Rosa Natura. Theo van der Knaap vertelde tijdens ThemaTuinen over de strategie die dit bedrijf koos. Het is een modern bedrijf waar het rendement voorop staat. Maar het gaat net een stapje verder dan de meeste bedrijven als het gaat om duurzaamheid. Dit is ingegeven vanuit persoonlijke interesse van de ondernemers, maar ook vanuit de problemen met resistentie in de reguliere teelt. Bovendien vraagt de markt volgens van der Knaap om een verhaal achter het product, om een beleving. De vitaliteit van de plant staat centraal in de teelt. Dit levert een goede productie en kwaliteit op en voorkomt dat symptoombestrijding nodig is.

Tasty Tom op boodschappenlijst

De bijeenkomst vond plaats bij Triomaas in ’s-Gravenzande, waar Tasty Tom cocktail trostomaten worden geteeld en verpakt. De kracht van deze tomaten ligt in de smaak. Een actieve promotie van dit ras zorgde ervoor dat deze tomaat een hoge naamsbekendheid heeft bij de consument. Uit onderzoek bleek dat Tasty Tom steeds vaker (letterlijk) op het boodschappenlijstje van de consument staat in plaats van ‘tomaten’. Triomaas werkt nauw samen met een aantal andere telers van hetzelfde ras. Ook hier zijn veel regels gesteld met een verplichtend karakter, onder andere over aanvoerprognoses, registratie en voorraadbeheer.

Bron: LTO Groeiservice

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.