"Consumentenvraag naar gezondere en 'snelle' voeding"

Detailhandel foodsector Zweden en Finland veranderd

De consolidatie en herstructurering van de Zweedse en Finlandse detailhandel foodsector biedt interessante mogelijkheden voor leveranciers in de VS in termen van volume en de vraag naar verschillende producten. Voorbeelden van deze producten zijn bewerkte groenten en fruit, noten, biologische voeding en algemene producten die goed zijn voor de gezondheid. Een belangrijke belemmering voor de toegenomen omzet in de VS is de weerstand van de consument tegen genetisch gemodificeerde producten.

Zowel Zweden en Finland werden hard getroffen door de economische crisis in 2008, maar op dit moment zijn beide landen herstellende. De exportstijgingen, consumptiestijgingen en bedrijfsinvesteringen zorgden ervoor dat de economie weer op goed niveau ligt.

Discounters

Zowel in Zweden en Finland leveren de drie grootste import/groothandel groepen aan meer dan 80% van de markt. Er zijn steeds meer samenwerkingsverbanden waardoor schaalvoordelen en concurrentievoordelen worden behaald. De enige weg naar groei voor de grote bedrijven zijn samenwerking op internationaal niveau. Het snelstgroeiende 'concept' in de voedingssector zijn de discounters. Discounters zijn momenteel slechts goed voor 10-13% van de detailhandel in Zweden en Finland, maar de groei in de afgelopen 10 jaar is verdrievoudigd. Een voorbeeld van een grote gevestigde buitenlandse discounter is Lidl.

In 2009 werd de helft van de Zweedse detailhandel foodomzet gegenereerd door supermarkten en hypermarkten met een waarde van $38 miljard. In Finland waren de super- en hypermarkten goed voor 78% van de detailhandelfood omzet.

Veranderende levensstijl, vraag en assortiment

Door consumenten worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit van levensmiddelen, de herkomst en milieu-eisen. De belangstelling van consumenten in biologische levensmiddelen neemt steeds meer toe. Organische en functionele voedingsmiddelen zijn in opmars met een aanzienlijke bewustmaking van de consument op het gebied van voedselveiligheid en gezonde eetgewoonten. De veranderingen in levensstijl en huishoudens zijn zeer van invloed op de detailhandel.Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor voedsel en drank uit verschillende categorie├źn.

Het assortiment van retailers verschuift naar gezondere, kant- en klare levensmiddelen en maaltijdvervangers. Zowel in Zweden en Finland wordt ongeveer 20% van de maaltijden thuis gegeten. Hier profiteert het segment fastfood erg van. Fast food ketens in Amerikaanse stijl zijn zeer populair.

Klik hier voor het volledige rapport

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven