Plus: keten voor seizoensproducten moet korter worden

Teler Jan Robben van de smaakaardbeien van Gijs die worden verkocht via Plus, Deen en Marqt, slaakte onlangs een noodkreet. Supermarkten en banken maken het hem onmogelijk om door te gaan. Volgens Plus kan door een kortere keten de afzet van seizoensgroenten en -fruit verbeteren.

Probleem voor telers als Robben is dat ze tijdens het seizoen te maken hebben met productiepieken waarvoor ze op dat moment geen afzet hebben. Op het moment zelf moeten ze vaak ook nog concurreren met de standaard supermarktaardbeien, die dan ook in overvloed verkrijgbaar zijn. Op het bedrijf van Robben komt het regelmatig voor dat ze blijven zitten met twee pallets - zo'n 1600 doosjes - topaardbeien.

De aardbeienteler vindt dat de afzet van deze kwetsbare seizoensproducten anders moet worden georganiseerd. Unitmanager vers van Plus, Arie van Doesburg, is het met hem eens. Volgens hem moet de keten voor seizoensproducten korter worden. "Ik vind dat supermarkten juist het aangewezen afzetkanaal zijn om dergelijke seizoensproducten op de markt te brengen. Wij kunnen aanbod en vraag bij elkaar brengen en zo afzet genereren."

"Voor de verkoop van seizoensgroenten en -fruitsoorten zitten we nog in een leerproces. We moeten het zo gaan regelen, dat wanneer Robben op zaterdag belt dat hij nog 1600 doosjes aardbeien heeft, wij die ophalen en verkopen in de Plus vestigingen die op zondag open zijn. Logistiek gezien zijn wij daartoe in staat", aldus Van Doesburg, die hoopt dat Robben de Gijs-aardbeien blijft leveren.

Bron: FoodHolland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven