Duitse consument positiever over Nederlandse vruchtgroenten

Holland Imago Monitor 2010: Nederland in de lift

In Nederland geteelde producten scoren beter in de beeldvorming van de Duitse consument dan drie jaar geleden. Dat is een belangrijke conclusie uit de Holland Imago Monitor 2010. Het onderzoek werd eind september op verzoek van GroentenFruit Bureau uitgevoerd door het Productschap Tuinbouw onder 711 Duitse consumenten in het kader van de Imago Vruchtgroenten campagne Duitsland. Dat het Nederlands imago duidelijk in de lift zit, bevestigt de voorlopige uitkomst van dit onderzoek. Toch blijft het Nederlands product matig scoren op de productiewijze. Dinsdag 7 december besluit de sectorcommissie groenten en fruit van het Productschap Tuinbouw over een nieuw campagneplan voor de Duitse markt. Kern van het plan is om het Nederlands imago verder te versterken zodat het Nederlands product bij de Duitse consument de slag maakt van bekend naar bemind. Daarmee kan ook de positieve exporttrend naar Duitsland verder worden gestimuleerd.

Het belangrijkste doel van de campagne was dat de Duitse consument in het najaar van 2010 Nederlandse vruchtgroenten tomaat, paprika, komkommer en aubergine een voldoende zou geven. Met een stijging van 4,1 naar 6,1 is deze doelstelling gerealiseerd. Op de imagoaspecten ‘gecontroleerd’, ‘niet gerommeld’ en ‘vrij van schadelijke stoffen’ scoorden de Nederlandse groenten opvallend beter dan bij de start van de campagne in 2008.

Nederland tweede voorkeursland na Duitsland

Ook ten opzichte van producten uit Italië en Spanje scoorden de Nederlandse versproducten beter dan drie jaar geleden. Indertijd plaatste de Duitse consument Nederlandse groenten lager dan deze landen; inmiddels staat Nederland op de tweede plaats, na eerste voorkeur voor product uit eigen land. In het onderzoek werd ook beeldvorming over het Spaanse product onderzocht. Gemiddeld bleek het oordeel van de Duitse consument hierover ook positiever met als kanttekening dat de Spaanse smaakbeleving verminderde van ‘positief’ naar ‘neutraal’. Daarentegen verbeterde de smaakperceptie van Nederlandse groente van ‘negatief’ naar ‘gematigd positief’. Een Duitse respondent hierover: „Die Tomaten sind doch viel besser als vor Jahren.“

Ook Duitse media bevestigen dat het imago van Nederlandse groenten in de lift zit. Zo berichtte het Duitse weekblad Der Spiegel onlangs dat de ‘Hollandtomaat weer populair is bij Duitse consumenten’. Deze gestegen populariteit is volgens het weekblad mede te danken aan de natuurlijke teeltwijze met hommels en biologische bestrijding in Nederland. Ook de grote diversiteit van verschillende soorten wordt geprezen door Der Spiegel.

Vervolgcampagne 100% Reif für Genuss

Onder de noemer 100% Reif für Genuss voerde GroentenFruit Bureau de afgelopen drie jaar campagne in Duitsland. Met behulp van een Hollands ‘Geschmackshaus’ werden dertig consumentenevenementen bezocht. Media en consumenten konden in het huisje ervaren dát het probleemloos genieten is van Nederlandse vruchtgroenten. Jack Stroeken, directeur GroentenFruit Bureau: "In 2008 is voor het eerst in jaren een start gemaakt met het verbeteren van het imago van Nederlandse groenten bij de Duitse consument. Het is verbluffend dat we in drie jaar tijd de gestelde doelen hebben behaald."

Begin januari worden tijdens een speciale Duitsland bijeenkomst de definitieve uitkomsten van de Holland Imago Monitor en de activiteiten van GroentenFruit Bureau op de Duitse markt nader toegelicht. Voor meer informatie over het recente onderzoek en de campagnes kunt u contact opnemen met Auke Heins, GroentenFruit Bureau.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven