Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frans van Dijck over groenten- en fruitmarkt in 2020:

"De rol van afzetorganisaties en van groothandelaren wordt ‘echt’ anders"

Tijdens de NCR Coöperatiedag op 25 november ging ZON-directeur Frans van Dijck in op de groenten- en fruit fruitmarkt in 2020. Naast minder telers en een groeiende schaalgrootte, verwacht Van Dijck dat de telers mede door de schaalgrootte en specialisatie in toenemende mate individueler worden, waardoor coöperatieve afzetstructuren 'lastiger' worden. "Uitbreidingen zullen meer buiten Nederland plaatsvinden, in goedkope productielanden en in afzetmarkten."

De leveranciers van groenten en fruit (aan vooral foodretailers en home partijen) zijn nu voor een deel groothandelaren en voor een deel de producenten en hun afzetorganisaties. "In 2020 zal er een consolidatieproces hebben plaatsgevonden
waardoor er minder en grotere partijen zullen zijn. Bovendien heeft een integratieproces met producenten c.q. coöperatieve afzetorganisaties met groothandel plaatsgevonden."

Als bedreigingen in de komende jaren noemde Van Dijck de dalende consumptie, stabiliserende afzetmarkten, sterker wordende foodretail en groei van productie buiten Nederland. Als kans ziet de ZON-directeur dat de rol van groenten en fruit steeds belangrijker wordt in het kader van gemak, gezondheid en duurzaamheid. "Marketing, (product)innovatie, onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde zijn de sleutelbegrippen."

Ook zullen de telers steeds groter en zelfstandiger worden, verwacht Van Dijck.
"Telers staan steeds vaker zelf in rechtstreeks contact met de markt en produceren in
toenemende mate klant- en vraaggericht. De rol van afzetorganisaties en van
groothandelaren wordt ‘echt’ anders. Toegevoegde waarde moet ‘echt’ worden waargemaakt (marketing, innovatie, transparantie, voedselveiligheid)."

Klik hier voor de presentatie van Frans van Dijck
Publicatiedatum: