Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Drie oplossingsrichtingen om te komen tot structureel hogere rendementen

Kerngroep presenteert actieplan voor gezonde glasgroentesector

Tholen - In het Haagse Nieuwspoort werd gisteren de visie 'De consument centraal' gepresenteerd aan de pers. De visie bevat een actieplan om te komen tot een gezond toekomstperspectief voor de glasgroentesector. In de kerngroep met vertegenwoordigers van teelt, handel, financiële dienstverlening en overheid zijn afspraken gemaakt om de visie op een tiental punten daadwerkelijk met actie te ondersteunen. De regie ligt hiervoor bij de brancheorganisaties LTO Glaskracht Nederland, Dutch Produce Association (DPA) en Frugi Venta.


Willem Baljeu, Nico van Ruiten en Hans van Es

"De rendementen bij zowel de teelt als de handel staan al enkele jaren onder grote druk. Produceren onder kostprijs is onder telers geen uitzondering. Handel en telers ervaren dat in de relatie tussen productie en afzet van kasgroenten structurele verbeteringen nodig zijn", stak Nico van Ruiten van wal. "Zo hadden we te maken met een niet optimaal functionerende GMO, in sommige gevallen matige productkwaliteit, te veel schakels in de keten en onvoldoende marktfocus."

"In gesprek met de toenmalige minister Verburg bleek dat een eenduidige visie vanuit de glasgroenteketen ontbrak. Daarom is toen een kerngroep ingesteld", vertelde Van Ruiten. De kerngroep bestond verder uit Theo Tijssen (DPA), Tom de Bruijn (Fresq), Willem Baljeu (Frugi Venta), Ron de Greeff (Langfruit), André Nieuwenhuijse (Ministere EL&I), Thijs van den Heuvel (Olympic Food Group), Fred van Heyningen/Eric de Koning (Rabobank Westland), Theo Ammerlaan (The Greenery), Richard Schouten (ZLTO) en Frans van Dijck (ZON).



De kerngroep presenteert in ‘De consument centraal’ drie oplossingsrichtingen om te komen tot structureel hogere rendementen op de bedrijven: opvoeren consolidatie, versterken van de ketensamenwerking en het ontwikkelen en vermarkten van meer onderscheidende producten en concepten. Consolidatie bij telers en handel onderling en ketenintegratie en ketensamenwerking zullen volgens de kerngroep leiden tot meer schaalgrootte en minder schakels in de keten. Hierdoor ontstaan financieel sterkere partijen die kunnen investeren in professionelere ketens.

"Die consolidatie zal niet meteen tot stand komen, maar is volgens ons wel noodzakelijk. Maar deze moeten gerealiseerd worden door de marktpartijen zelf. Het kan hierbij gaan om overnames, fusies, strategische allianties of deelnemingen. Deze visie moet je zien als een krachtig signaal dat het naar consolidatie toe moet", gaf Van Ruiten aan. "Ik kan me daarbij voorstellen dat er vier à vijf groepen overblijven, die goed gestructureerd zijn."

Over mogelijke mededingingsproblemen, zei Willem Baljeu (Frugi Venta): "De NMa moet eerst maar eens aangeven aan welke voorwaarden we moeten voldoen. Die hebben we tot nu toe nog niet gezien. Als zij de voorwaarden kenbaar maken, kunnen wij de voorstellen indienen." Baljeu noemde de marktvisie van Bakker Barendrecht en Albert Heijn als voorbeeld. "Dat kan ook in Duitsland. Met een marktfocus moet je partij gaan kiezen. We hebben top-telers en top-handelsbedrijven. Zoek elkaar op en vind elkaar!"



In de rij actiepunten staan onder meer de ontwikkeling van een duurzaamheidsmeetlat, meer promotie voor het Nederlands product, het beter vermarkten van duurzaamheid en authenticiteit en overleg met de overheid over mededinging en GMO groente en fruit. "Het Nederlands product moet weer onderscheidend zijn. De actiepunten moeten voor een deel door bedrijven en telersverenigingen individueel worden opgepakt en in hun toekomststrategie worden vastgelegd. Voor een ander deel zijn collectieve acties nodig van partijen in de sector. Hoe dan ook is meer balans noodzakelijk tussen de klantvraag op Europese schaal en het Nederlandse productaanbod", schrijft de Kerngroep.

Klik hier voor een samenvatting van het manifest