bezoek aan Royal Pride Holland

MKB’ers kijken in de keuken van collega-bedrijven tijdens de mini-trendtour

Vroeger op school probeerden we het allemaal in het uiterste geniep. Gisteren deden twintig ondernemers het openlijk gedurende één dag: afkijken! Tijdens de mini-trendtour door Noord-Holland kregen zij een spreekwoordelijk kijkje-in-de-keuken bij twaalf collega-ondernemers in de agri- en voedingssector. Zij keken de kunst af bij ondernemers die met passie producten bereiden, van chocolade, varkensvlees, kaas, brood, bier en wijn tot… eetbare insecten! Deze openheid bood hen een dag inspiratie om toe te passen in hun eigen bedrijf. Bang dat hun ideeën 'gejat' worden is niemand. Want duidelijk bleek tijdens deze inspiratietour dat het geheim van de smid niet schuilt in zijn recept, maar in de combinatie van zijn vakmanschap, passie en ondernemerschap.



Deze dagtocht is de elfde uit een reeks van twaalf provinciale mini-trendtours die Syntens dit jaar door Nederland organiseert. Organisator en innovatieadviseur Stephanie Wagenaar: "Ondernemers krijgen vaker de kans om in hun eigen branche op bedrijfsbezoek te gaan. Bakkers gaan dan op bezoek bij collega-bakkers. Wij zien juist dat innovatie juist plaatsvindt op de grensvlakken van sectoren. Het belangrijkste is dan ondernemers uit verschillende disciplines bij elkaar te zetten. Dan zie je dat er spannende, nieuwe combinaties ontstaan. Tijdens zo'n mini-trendtour willen we hen uitdagen tot nieuwe verbindingen te komen."



Trotse tomaten

De bus brengt ons vervolgens naar het noorden van Noord-Holland. In Middenmeer vinden we Royal Pride Holland, een jong bedrijf met een lange geschiedenis, zo zeggen zij zelf. Dat maakt nieuwsgierig. In de jaren '60 ontstond het bedrijf op 4000 meter. Nu is in Agriport A7 een groot en professioneel tomatenteeltbedrijf te vinden. Ondernemer Frank van Kleef geeft ons een kijkje in de teelt van tomaten en ondernemerschap. Onderscheidend vermogen, duurzaamheid en ontwikkeling zijn voor hem van groot belang. Frank van Kleef: "Zorg dat je een verhaal hebt over je product, dan heb je vooral minder discussie over de prijs. Innovatie is het sleutelwoord in een gezond bedrijfsproces. Innovatie is net als lopen: maak eerst je stap af voor je de volgende zet anders struikel je”, zegt Van Kleef. Hij sluit af met: zorg ook dat je tijd hebt om na te denken in je bedrijven over de te volgen koers, neem hier de tijd voor."
 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven