Rob Baan (Koppert Cress) over duurzaam produceren:

‘Niet praten over duurzaamheid, maar doen!’

Koppert Cress is een innovatief tuinbouwbedrijf dat gewend is om niet-platgetrede paden te bewandelen. Altijd vernieuwend op product- en marketingniveau. Ook op het gebied van duurzaam produceren kiest Koppert Cress een uitzonderlijk traject.

Deze week beleeft Koppert Cress een historische dag. Na twee jaar voorbereiding gaat een deel van de nieuwbouw in productie. Met de uitbreiding groeit het bedrijf tot 3.4 ha en is daarmee volledig voorbereid op de verwachtte groei voor de komende jaren. De nieuwbouw wordt onder andere gekenmerkt door lage energiekosten, slim energiegebruik en optimaal gebruik van de teeltoppervlakte. Het resultaat is dat Koppert Cress minimaal CO2-neutraal gaat produceren. Directeur Rob Baan: “Je moet niet praten over duurzaamheid maar je moet het gewoon doen. Als ondernemer moet je ook niet uitrekenen wat je er financieel mee op schiet. Dat is niet de belangrijkste reden om duurzaam te produceren. Duurzaamheid past bij mijn beleving van het ondernemerschap. Iedere tuinbouwondernemer die nu gaat bouwen zou duurzaamheid voorop moeten stellen. Ik ging er van tevoren ook niet vanuit dat het niet kon. Ik ben van de afdeling zaken-mogelijk-maken.”

Led-verlichting

De led-verlichting is volop in ontwikkeling. Desondanks heeft Baan nu al voor led-verlichting gekozen. “De led-lamp gaat lang mee. Over twintig jaar hangen ze hier nog en is dit waarschijnlijk een led-museum. De nieuwbouw is ontwikkeld op basis van de cyclus van het groeiproces van onze cressen. De langzaamste productietijd is drie weken. Het idee hebben we zelf bedacht. Het uitwerken daarvan met gespecialiseerde partners, zoals Kubo, Wilk van der Sande, PB Techniek en de kennis van duurzaam ondernemer Ruud Koornstra. Niet iedereen was trouwens overtuigd van het principe. De WUR had bijvoorbeeld uitgerekend dat het niet zou werken. Wij hebben inmiddels al twee jaar een proefopstelling, die heeft bewezen dat het uitstekend werkt. Het idee kun je uitrollen naar veel meer bedrijven, zoals plantenkwekers of producenten van sla. Wij zijn graag de pioniers en doen ons voordeel met dit idee. Maar wat ons betreft is het open kennis; iedereen is welkom als zij geïnteresseerd zijn.”

Meer smaak

De led-lamp is de beste oplossing voor het telen met meerdere teeltlagen in de kas. Led-lampen geven veel minder warmte af dan traditionele lampen en je kan het licht beter sturen. Baan: “We hebben de formule gevonden met de juiste led’s in de juiste kleur met de juiste efficiency voor de meerlaagse teelt. Uitgangspunt is steeds duurzaamheid. Dat sluit aan bij de filosofie van Koppert Cress. Maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit, in ons geval smaak. Het mooie is dat het led-licht juist zorgt voor meer smaak. Je kan met de kleuren perfect sturen en de groei van de plantjes een boost geven. Alle kleuren worden geabsorbeerd. Wij zijn nog lang niet aan het einde van de ontwikkeling. De komende tijd gaan we kijken hoe het nog beter kan. Deze week zijn wij gestart om de piek voor de kerst op te vangen.”

Tuinbouwondernemersprijs

Vorige week werd bekend dat Koppert Cress ook kans maakt om als genomineerde de 25e editie van de Tuinbouwondernemersprijs te winnen. De jury roemt de wijze van ondernemen van Koppert Cress: “Het bedrijf raakt geïnspireerd door de natuur en teelt daarom zo milieuvriendelijk mogelijk. Koppert Cress is de laatste jaren flink gegroeid door een bijzondere, eigenzinnige marktbenadering. Rob Baan, directeur van Koppert Cress, toont zich maatschappelijk betrokken en brengt de sector met tomeloze energie onder de aandacht van de consument.” Baan over zijn uitverkiezing: “Ik ben toch wel verrast. Drie jaar geleden hebben wij namelijk ook meegedaan. Wij worden nu niet meer gezien als een eendagsvlieg. Wij hebben een wereldwijde waardering en nu landelijke erkenning. Wij werken er met z’n allen ook hard voor. Met name aan de consumentenkant, met de topchef als klant. Door onze marktkennis weten wij wat de vraag is naar bestaande en nieuwe producten. Daarnaast hebben wij een uitstekende warenkennis, die wij binnenkort verder in de markt gaan zetten. Dat belooft nog wat.”

Bron: Het Hele Westland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.