De donderdag voor kerst heerst er topdrukte in de Nederlandse supermarkten. Dan doen naar schatting ruim 4 miljoen Nederlandse huishoudens het grootste deel van hun kerstboodschappen. Het gaat op die donderdag dan vooral om de verse producten. Veel boodschappers kopen het grootste deel van hun houdbare producten namelijk al eerder (29% zelfs al voor maandag 21 december).
De dag na Kerst is dit jaar een zondag. Ruim een kwart is van plan of overweegt van die zondag een 'derde Kerstdag' maken, compleet met Kerstdiner. Van de mensen die een supermarkt in de buurt hebben die op zondag open is, overweegt bijna de helft om de zondag na Kerst boodschappen te doen.
Supermarktomzetten
Het CBL verwacht dat de supermarktomzet over 2009 de 32 miljard euro nadert. De omzet wordt positief beïnvloed doordat 2009 een 53e week heeft. Gecorrigeerd naar 52 weken komt de omzet uit op 31,3 miljard, een stijging van zo'n 2?%. Hierin speelt het prijscomponent nauwelijks een rol. De prijzen zijn het afgelopen jaar gedaald en kwamen in oktober zelfs weer op het niveau van juni 2008. Voor 2010 verwacht het CBL een omzetstijging van 1?%.Verduurzaming van het supermarktassortiment
Volgend jaar zal er worden gewerkt aan een CBL-Klimaat Plan als onderdeel van de CBL Duurzaamheidsagenda. Onderdelen van dit plan zullen zijn klimaat-neutrale winkels, bijvoorbeeld door kritisch naar koelingen te kijken. Bij de logistiek kunnen we veel bereiken als we buiten de files om kunnen bevoorraden. Het CBL wil volgend jaar deals sluiten met gemeenten die ons toestaan buiten de venstertijden om de winkels te bevoorraden als we gebruik maken van schone en stille vrachtwagens. Ook klimaatneutrale consumptie zal mee worden genomen in het klimaatplan.Andere punten die volgend jaar worden toegevoegd aan de CBL
Duurzaamheidsagenda zijn duurzame palmolie en tegengaan van voedselverspilling. Bij de productie van palmolie spelen soortgelijke problemen als in de sojaproductie: ontbossing en sociaal-economische problemen. Het CBL wil dat er ook voor palmolie duurzame oplossingen worden gevonden. De duurzame grondstoffen kunnen dan gebruikt worden voor de productie van de huismerken van supermarkten. Het CBL wil komend jaar kijken hoe de consument, mogelijk via supermarkten, geïnformeerd kan worden over hoe hij zo duurzaam mogelijk met voedsel om kan gaan. Nu al is het een onderwerp op passievoorfood.nl Daarnaast zal het logistieke proces onder de loep worden genomen, waar met slimme technologieën als RFID de bevoorrading en verkoop nog beter op elkaar af kunnen worden gestemd. Hierin willen we samenwerken met boeren, tuinders en fabrikanten zodat door de hele keten winst kan worden behaald.