Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
verkoop van bio 'met het gezicht van de boer'
Teler, Detaillist en Horeca samen naar BioVak 2010
Biologische boeren willen het verhaal over Bio aan de consument vertellen. Duurzaam contact met de consument en kwaliteitsproducten zijn voorwaarden om een kostendekkende prijs te krijgen voor het biologische product. In plaats van protesteren bij de poorten van de supermarktketen. gaan biologisch boeren liever het gesprek aan. Met Streekproducten en huisverkoop ligt er al een direct contact. Op de BioVak 2010 wordt de verbinding gelegd tussen boer met detaillist en Horeca als brug naar de consument. Er zijn winkeliers die een deel van hun assortiment rechtstreeks bij boeren inkopen. Er zijn ook nieuwe initiatieven om via de handel de biologische producten binnen de eigen regio te distribueren.
Onze winkel Buys en Ko is een firma van drie winkeliers en een aantal stille vennoten. Wij zijn als winkel van origine een consumenteninitiatief waarin onze klanten letterlijk participeren. We hebben nu al een klantenkaart en daarmee legt de consument geld in en zorgt voor voorraadfinanciering. Wij proberen een vraaggestuurde economie te creëren. De consument zien we graag meedoen in de productieketen door ze daar ook een plek te geven. Nu kan/ mag de producent ook uit de kast komen.
Wij willen als winkel dienend zijn voor een (sociaal) duurzame landbouw.
Wij bouwen een bedrijfsstructuur die geheel buiten de bestaande kaders van het traditionele denken staat. Boeren en winkeliers moeten meer van elkaar weten om beter te kunnen samenwerken: letterlijk om de tafel met elkaar. Het mag niet meer een anonieme keten zijn. Wij willen overleggen met boeren voor een juiste prijs en de klant betrekken bij het assortiment. Wij starten per 2010 ook met een klantencoöperatie –als stille vennoot- om hen nog beter bij de winkel te betrekken.
Rene Clement is afdelingschef Groente en Fruit bij Plus-markt Vermeulen in Amersfoort
Renee :
Onze winkel is meerdere keren bekroond omdat wij als supermarkt het grootste assortiment biologisch in het schap hebben. Wij doen mee aan Willem en Drees en daar zijn we erg tevreden over. Het zijn producten uit een straal van 25 kilometer. Op dit moment hebben wij via Willem en Drees :Biologische Pompoenen, bloemkool, Satana appels aardappeltjes, broccoli en stoofperen (vieze wilde mannetjes). Wij hebben een heel trouwe groep klanten. De producten hebben een schapkaart met informatie over de boer en zijn product. Rechtstreeks bij de boer kopen geeft voor mij een risico voor waarborging van hoeveelheden en kwaliteit en constante aanvoer van goed assortiment. Willem en Drees helpen ons doordat wij nu met één leverancier te maken hebben.
Er zit voor ons geen extra marge op. Dan lijkt het minder interessant maar het gaat ons om de regionaliteit van het product. Onze klanten weten nu wie de boer is. De naam en adres staan op de kaart. Dat voegt het iets toe aan de kwaliteit van de winkel. Daarom doen wij er graag aan mee. Het lijkt mij leuk om eens op de BioVak te komen kijken en in een workshop met collega’s na te denken over nieuwe stappen.