Kansen voor foodverpakkers aan uiteinden markt
aansluiten, terwijl aan de ‘onderkant van de markt’ de trend naar uitbesteding van de grootste serieproducties door merkeigenaren aanhoudt. De eerste ontwikkeling vraagt vooral toegevoegde waarde in de vorm van flexibiliteit en productvernieuwing. Bij de tweede ontwikkeling ligt de nadruk op efficiëntie. Dat stelt het ING Economisch Bureau in het rapport 'Innovatie cruciaal in foodverpakking'
Twee van elke drie verpakkingen in Nederland omhult een voedingsmiddel. De waarde die verpakkingen aan voedingsmiddelen toevoegen wordt steeds groter. Mede hierdoor slaat de economische crisis voor loonverpakkers en leveranciers van verpakkingen en verpakkingsmachines minder hard toe dan in andere industriesectoren. Niettemin voelt de verpakkingsindustrie de crisis aan den lijve door orderafname en prijsdruk. In de foodverpakkingsketen is innovatievermogen daardoor meer dan ooit van doorslaggevend belang.
Verpakkingsbedrijven moeten rekening houden met een groeiende diversiteit in de vraag naar verpakkingen die gepaard gaat met kleinere series. Daarbij worden steeds vaker speciale verpakkingen van verschillende (combinaties van) materialen gevraagd. De variëteit aan verpakkingen groeit zo, terwijl de productlevenscycli afnemen en de productietijd zo kort mogelijk moet zijn.
Het rapport Innovatie cruciaal in foodverpakking is te vinden op de site van de ING.
bron: ING Bank, november 2009
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: