Recessie verandert koopgedrag consumenten
Zo`n 62% van de consumenten vindt de kwaliteit van A-merken en huismerken hetzelfde. De lagere prijzen van huismerken zijn een belangrijke reden om over te stappen naar die merken. Volgens het ING Economisch Bureau bezuinigen consumenten overigens vooral op kleding en vakanties en - afgezien van een shift naar huismerken - nauwelijks op voedsel. De recessie vormt een belangrijke `push` voor het succes van huismerken, zowel op de korte als op de langere termijn. Zo`n 18% van de consumenten is al overgestapt op huismerken. De overstap naar huismerken is slechts een van de bezuinigingsstrategieƫn. Consumenten kopen namelijk ook minder en vaker in goedkopere winkels; zo'n 23% maakt die laatste overstap.
Overigens bestaan er aanmerkelijke verschillen tussen productcategorieƫn. Bezuinigd wordt vooral op kleding, bij direct getroffen consumenten loopt dit op tot twee derde van de respondenten. Ook op frisdranken wordt bezuinigd, bij zuivel en persoonlijke verzorging is dat minder het geval.
Bron: Economisch Statistische Berichten