Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwaliteit op maat

Een portret van de afdeling kwaliteit van ZON fruit & vegetables

Kwaliteitszorg in de verssector is een thema dat alleen maar aan belang toeneemt. De kwaliteitseisen van afnemers zijn steeds hoger, omdat zij op hun beurt door de retail en uiteindelijk door de consument op kwaliteit afgerekend worden. De afdeling kwaliteit van ZON fruit & vegetables beseft dit als geen ander. Om de beste kwaliteitzorg voor de klant mogelijk te maken, wordt er daarom maatwerk geleverd. Gemak voor de klant staat daarbij voorop.

Ontwikkeling in kwaliteitszorg

Kwaliteit is continu in ontwikkeling; de bewuste consument en ook de overheid stellen steeds strengere eisen aan productkwaliteit. Het kwaliteitsteam van ZON fruit & vegetables ontwikkelt mee en geeft praktisch advies op maat om het klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Het team, onder leiding van manager Marcel Beunren, bestaat uit zes personen, vier adviseurs, één auditor en één administratief medewerker. Zij ondersteunen en adviseren (ZON-) telers, andere ZON afdelingen en externe partijen zoals handelshuizen, pakstations en transporteurs, bij het invoeren van kwaliteit- en zorgsystemen.

Het werkgebied van de afdeling kwaliteit van ZON is echter al lang niet meer uitsluitend verbonden aan de telers van ZON fruit & vegetables. Sinds de start van de aparte afdeling in 2004 is het bedrijf flink uitgebreid. Betrof het voorheen alleen klanten in de ZON-regio (Zuid-Oost Nederland), tegenwoordig is de afdeling landelijk georiënteerd. Onder andere door de ZON vestiging in de Wieringermeer. Daarnaast werd er flink uitgebreid onder klanten die geen lid zijn van ZON, ook over de landsgrenzen heen. In 2007 werd de afdeling door de koerswijziging van ZON weer primair ondersteunend aan de eigen organisatie, maar de ambitieuze plannen bleven. ‘In de voedingstuinbouw zet schaalvergroting onverminderd door, het aantal systemen blijft groeien en de eisen worden elk jaar strenger. Kwaliteitszorg blijft daardoor steeds in ontwikkeling’ aldus Marcel Beunen, manager van de afdeling kwaliteit.

Actie op maat

De afdeling kwaliteit van ZON richt zich op bedrijven in de complete agro- en foodsector; van teeltbedrijven tot verwerkende- en handelsbedrijven. Binnen deze sector is ZON gespecialiseerd in het leveren van diensten rondom het invoeren van zorgsystemen op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit, ARBO en milieu. Door deze specialisatie weet ZON als geen ander klanten optimaal te adviseren bij een analyse van de bedrijfssituatie, mogelijkheden tot certificering van zorgsystemen óf bij verbeteringsprojecten. Kern van de service is actie op maat: maatwerk in kwaliteit voor de klant. De kracht van de afdeling zit hem juist ook in dit maatwerk: ‘Klanten hebben de keus uit maatwerkoplossingen, aangepast aan de wensen van het individuele bedrijf. Onze klanten ontvangen begeleiding die specifiek bij hen past’.

Gemak voor de klant

Marcel Beunen weet dat kwaliteitszorg niet altijd geliefd is. De meeste telers begrijpen het belang van kwaliteitssystemen, maar zien op tegen de administratieve verplichtingen die daarbij horen en het eisenpakket dat alsmaar blijft groeien. Het is een belangrijke taak om klanten te overtuigen dat een kwaliteitszorgsysteem niet alleen ballast is. ‘Door een toenemende vraag naar gecertificeerd product of dienstverlening, is het zorgsysteem steeds vaker een leveringsvoorwaarde. Daarnaast levert een zorgsysteem een duidelijke bijdrage aan de stroomlijning van processen. En dat levert uiteindelijk geld op. Zeker als door een goede analyse klachten verminderen en de klanttevredenheid stijgt’. De afdeling kwaliteit van ZON ziet het daarom als een uitdaging om kwaliteitszorg toegesneden op de klant te bieden en het de klant zo makkelijk mogelijk te maken: kwaliteitszorg waar de teler, verwerker of vervoerder daadwerkelijk mee uit de voeten kan.

Toegevoegde waarde

Samen met het team van adviseurs stelt de klant een eigen pakket van zorgsystemen samen, afgestemd op eigen eisen en bedrijfsvoering. De klant heeft een keuze uit een volledig pakket van dienstverlening, van advies tot certificaat, of voor een pakket op maat. Dit full-service pakket wordt in overleg met de klant samengesteld. ‘Wij bieden advies en begeleiding bij de invoering van diverse zorgsystemen. Daarnaast verzorgen we het hele certificeringtraject én signaleren wanneer het tijd is voor een update of aanpassing. Dat is een toegevoegde waarde en service die onze concurrenten vaak niet bieden’.

Enkele diensten uit het assortiment van de ZON afdeling kwaliteit:
  • ZON afdeling kwaliteit biedt advies en begeleiding bij de invoering van zorgsystemen voor teeltbedrijven:
    • GlOBALGAP
    • TESCO Nurture
    • Hygiënecodes voor teelt en verwerkende handelsbedrijven en transport.
  • ZON coördineert ook de invoering van specifieke voedselveiligheidssystemen zoals Voedselveiligheid Certificaten voor de Akkerbouw, Granen, Zaden en Peulvruchten (GZP), GMP en zorgsystemen met bedrijfseigen procedures zoals:
    • HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point)
    • ISO 9001: 2008
    • BRC (British Retail Consortium)
    • IFS (International Food Standaard)
    • QS (Qualität & Sicherheit – Duits Ketensysteem)
  • De uitvoering en coördinatie van (interne) audits en inspecties die noodzakelijk zijn voor de borging van zorgsystemen behoren ook tot de taken. De certificatie-inspecties worden, daar waar nodig, uitgevoerd door geaccrediteerde bedrijven.
  • In het kader van productbewaking (residumonitoring) kan de afdeling adviseren bij het opstellen van een risico-inventarisatie en het opstellen van een jaarprogramma residu. Eveneens is het mogelijk dat de afdeling hulp biedt bij het opstellen van de nodige procedures (calamiteitenprocedure, product-recall, monsterprotocol etc.)
  • Advies over specifieke landenregelingen op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen en –wetgeving.
  • Advies bij calamiteiten op het gebied van voedselveiligheid van voedingstuinbouwproducten (bijvoorbeeld glasbreuk)
  • Keuren van agf-producten volgens EU- of eigen specificaties. Ook het verwerken van keurdata en het maken van grafische weergaven worden door de afdeling kwaliteit uitgevoerd.
  • Uiteraard biedt ZON meer zorgsystemen dan hier genoemd staan.
Door de ruime ervaring en haar wortels in de agro- en foodsector heeft de afdeling kwaliteit grondige vakkennis, deskundigheid en gevoel voor de praktijk ontwikkeld. ‘We zijn uitgebreid op de hoogte van kwaliteitszorg en zorgsystemen en willen onze klanten door middel van onze kennis ontlasten. Zodat zij zich kunnen richten op hun eigen kernactiviteiten. Of deze klant nu teler is of een kwaliteitsmanager in de foodsector. Wij denken altijd mee met onze klant’.

Heeft u een vraag of wenst u meer informatie? Neem dan contact op met ZON fruit & vegetables.

Tel: 077-3239999
Fax: 077-3239509
E-mail: [email protected]
www.zon-business.com
 
Publicatiedatum: