Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Velt ziet verkoop biozaden 40 procent stijgen
Velt heeft de bestellingen voor biologisch zaai- en pootgoed het voorbije seizoen fors zien toenemen. De omzet van de ‘samenaankoop’ via de website biozaden.be steeg van 50.000 tot 70.000 euro, goed voor 40.000 pakjes biologisch zaad van groenten, kruiden, bloemen en groenbemesters. Daarnaast werd vijf ton plant- en pootgoed verdeeld.
De bestellingen voor het komende tuinseizoen lopen volop binnen, zegt Velt nog in een mededeling. Dit jaar omvat het aanbod op de website meer dan 300 items, "de grootste biozadenlijst in België en Nederland". Speciaal in het aanbod zijn de kiemgroenten voor het kweken van paddenstoelen en vergeten groenten als aardbeispinazie, slangenradijs en kapucijnerbaard. Bij de bloemen is voor variëteiten met enkelvoudige bloemen gekozen, omdat die toegankelijker zijn voor bijen en hommels.
Velt werkt samen met Biosano voor de samenstelling en de levering van de pakketten. Daarbij spelen ook de lokale vrijwilligers van de Velt-afdelingen een rol. Wie zaden wilt bestellen, dient overigens Velt-lid te worden, een investering van 25 euro. Het afgelopen jaar heeft Velt haar ledenaantal overigens met vier procent zien stijgen tot 12.600.
"Die stijgende trend houdt al enkele jaren aan en heeft te maken met de tijdsgeest", gelooft directeur Jan Vannoppen. "Er is veel aandacht voor ecologie in de politiek, de media en het verenigingsleven. Mensen willen meer doen dan erover lezen of vergaderen, ze willen zelf concrete stappen zetten in hun huis, keuken en tuin. Op die manier komen ze bij ons terecht".
Volgens Vannoppen worden opvallend veel vrouwen, jonggepensioneerden en mensen met jonge kinderen lid. "Naast het ecologische zijn ze begaan met de voeding voor hun kindjes of willen ze genieten van het creatieve en rustgevende werk in hun eco-tuin of -keuken", besluit Vannoppen.