Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Schmeinck: 'Foodindustrie bedondert bewust'

Meesterkok Angélique Schmeinck vindt dat de foodindustrie consumenten bewust bedondert. "En productontwikkelaars hebben een gebrek aan inlevingsvermogen." Dat zegt Schmeinck van CuliAir Luchtballon Restaurant en Taste to Taste in een interview met vakblad Elsevier Voedingsmiddelen Industrie (EVMI). Bedrijven, uitzonderingen daargelaten, zijn volgens haar te veel bezig met fooddesign en te weinig met tastedesign - volgens haar de essentie van het product.

Niet luisteren

"Met een eigen stijl of signatuur verwoord je je emotie en authenticiteit en dus je eigen identiteit." In dat geval hoef je volgens haar niet altijd te luisteren naar de klant of concurrenten te volgen. "Productontwikkelaars moeten open staan, om alternatieven te vinden voor synthetische, chemische toevoegingen, die er dikwijls niet eens in hoeven." Ook gaat het om ideeën rond laag-vet, laag-zout, laag-suiker en duurzame alternatieven.

Voor de gek houden

Zij noemt in het interview diverse voorbeelden van producten die natuurlijk en ambachtelijk lijken, maar die synthetische E-nummers hebben. "Consumenten worden gewoon voor de gek gehouden. Ik ben dan ook oprecht verbaasd dat producenten zich niet verplaatsen in wat zij zelf op de markt brengen."

Schmeinck geeft denk- en creativiteitstechnieken voor product- en gerechtontwikkeling. "Ik wil vooral inspireren. Mensen een stuk op weg helpen met een inspiratieboost."

Bron: EVMI
Publicatiedatum: