Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlands product op vierde plaats

"Jack Stroeken: "Imago in Duitsland nog steeds niet best"

De Duitse consument plaatst Nederlands product pas op de vierde plaats, na Duits, Italiaans en Spaans product. "Dat heeft niets te maken met versheid, uiterlijk en kwaliteit, maar veel meer met de productiewijze waar de consument weinig beeld en dus geen vertrouwen in heeft. Terwijl de sector grote sprongen heeft gemaakt op het gebied van milieu, energie en kwaliteit laat Nederland veel kansen liggen. Zeker nu steeds meer consumenten kennis nemen van het Nederlandse teeltconcept. 'Be good and tell it', stelde Stroeken tijdens het seminar ‘The next step 2009’ afgelopen vrijdag in de Greenportkas van Joep Raemakers in Venlo.

Meer overkoepelende marketing

Volgens Stroeken moet veel meer geld uitgetrokken worden aan overkoepelende marketing van het Nederlands product. Voor groente en fruit wordt vele malen minder uitgegeven dan voor zuivel, in grootte een vergelijkbare sector. Van de omzet van 2,3 miljard euro (productiewaarde) wordt maar 0,17 procent aan marketing besteed. De voedingsindustrie besteed 1 tot 4 procent van hun omzet aan marketing. In de tijd van het CBT was 0,7% een gebruikelijk percentage.

Vruchtgroenten roadshow

Als eerste aanzet deed de roadshow van het GroentenFruit Bureau dit jaar alle deelstaathoofdsteden van Duitsland aan voor korte en langere gesprekken met de Duitse consument. Daarin is gebleken dat de beeldvorming langzaam aan het veranderen is omdat steeds meer consumenten weten dat het Hollands product schoon en veilig is.

Bron: GroentenFruit Bureau
Publicatiedatum: